Muusikkoesittely: Jussi Seppänen

Muusikkohaastattelu 22-01-2020

Klassiselle musiikille jo lapsuudenkodissaan vahvasti altistuneella sellisti Jussi Seppäsellä on myös sana hallussa.

Kuva: Ville Paul Paasimaa

Nimi
Jussi Seppänen 

Soitin
Sello

Lyhyt esittely
Virkatyöni löytyy Töölönlahden pohjoispäästä oopperan montusta. Valtaosa muusta musiikillisesta askartelustani taas sijoittuu luomusoitinten maailmaan, barokkiorkestereiden lisäksi erityisesti yhtyeeni Baccano sekä Trio Origo kartuttavat (ja kuluttavat) henkistä pääomaani.

Kerro itsestäsi.
Lapsuudenkotini Tampereella oli musiikin täyttämä, vaikka ammatikseen sitä kukaan ei harjoittanutkaan. Isäni vastuualue viikkosiivouksessa oli olohuone, jossa sijaitsevat stereot pitkittivät siivousprosessia bruckneriaanisiin mittoihin (perjantaista sunnuntaihin.) Imurit eivät tuolloin olleet kovin hiljaisia, joten sinfonioiden huipennuksetkin karkasivat kirjaimellisesti järisyttäviksi. Lapsuuden säännöllinen altistuminen saksalaisen kielilalueen keskeiselle sinfonis-kamarimusiikilliselle repertuaarille on ollut merkittävä pääoma omalle musiikilliselle kasvulleni. Omien lasteni suhteen olen tämän perinteen siirtämisessä valitettavasti täysin epäonnistunut. Seinänaapurit lienevät tästä hiljaa tyytyväisiä.

Kuinka päädyit soittimeesi?
Aloitin ennen kouluikää sisarusteni tavoin ensin pianonsoiton mummini opastuksella. Siskoni ja veljeni soitinrepertuaarin laajetessa triostamme puuttui bassolinjan soittaja, joten (vanhempien) valinta oli helppo.

Mikä sinua inspiroi muusikkona ja muutenkin?
Kollegoiden soitto. On se sitten toisen instrumentalistin soittimensa suvereenia hallintaa tai samaista basso continuo -linjaa soittavan kollegan pienen pieni hetkessä improvisoitu oivallus, jota kukaan muu ei edes huomaa.  

Mainittakoon tässä myös, että moni säveltäjä on syystäkin aika kuuluisa. Kyllähän heidän teostensa esittäminen inspiroi.

Mikä muu taiteenlaji on itsellesi läheisin?
Baletti. Jaksan hämmästellä sitä pienten ja suurten nyanssien ja tunteiden kirjoa, mitä tanssijat pystyvät liikkeellään ilmaisemaan. Työni puolesta pääsen läheltä seuraamaan, millaista työtä illuusion saavuttaminen vaatii. Väliajan alettua hetki sitten lavalla taianomaisesti liidellyt ballerina huohottaa raskaasti sanaakaan sanomatta, hikeä valuvana koko yhteisen hissimatkan ajan. 

Baletissa yhdistyy parhaimmillaan se, mikä oopperassakin on niin ihmeellistä: kun kaikki osatekijät loksahtavat kohdalleen, se on huomattavasti enemmän kuin tekijöidensä summa. Nacho Duaton Bach-koreografia tai Crystal Piten The Seasons' Canon Max Richterin musiikkiin ovat tästä oivia esimerkkejä.

Mikä on suurin musiikillinen unelmasi?
Hyvin ovat suuret ja pienet unelmat jo täyttyneet. Kohti auringonlaskua!

Mikä on lempimatkakohteesi ja miksi?
Tunturi-Lappi kevättalvella. Hiihtoa ja avaria näkymiä ja ajatuksia.

Berliini. Kulttuuria.

Millaisessa paikassa sielusi lepää?
Mökkimme savusaunan pukuhuoneesta avautuva kesäiltainen näkymä yli tyynen järvenselän on aika lähellä ideaalia. Ja jos tuon edellä mainitun Kukastunturin kevättalvisen hiihtoladun voisi vielä sijoittaa siihen kesäisen savusaunan viereen, idylli olisi jo täydellinen. 

Miten koet oman taiteen parissa työskentelysi vaikuttavan laajemmin yhteiskuntaan?
Ihmisten onnesta säteilevät kasvot ja parhaimmillaan koko riemuitseva olemus yleisössä muistuttaa minua, mihin meistä varmasti jokainen alitajuisesti tai tiedostamatta pyrkii; onnelliseen elämään. Taide voi parhaimmillaan antaa näitä pieniä ohimeneviä onnen häivähdyksiä tai jättää mieleen jäljen jopa koko loppuelämäksi. Kukin metsästää näitä hetkiä parhaaksi katsomastaan paikasta, taide tarjoaa tähän yhden hyvin varteenotettavan vaihtoehdon.

Miksi koet mielekkääksi soittaa yli 300 vuotta vanhaa musiikkia?
Tällainen yksinkertainen ihminen liikuttuu yksinkertaisista asioista. Bachin koraalin yllättävästä yksittäisestä purkaussoinnusta tai Schubertin laulun huomaamattomasta modulaatiosta. Aivan samat keinot haltioitumisen aiheuttamiseen ovat tosin käytössä 2020-luvunkin käyttömusiikissa. Ihan kohta saavutamme taas 300 vuoden takaisen mestaruuden?

Valitse suosikkisi FiBOn kevään 2020 tarjonnasta ja kerro perustelut valinnallesi.
Rakkauden puutarhassa kuullaan helmikuussa (14.2.) Scarlattin serenata, jonka kuulin konsertissa viime syksynä Berliinin uutukaisessa Pierre Boulez Saalissa italialaisen barokkiorkesterin konsertissa. On hauska kuulla, miten FiBO upea residenssisali Ritarihuone pärjää huippumodernille konserttisalille ja miten suomalaiset barokkimuusikot loihtivat saliin Italian lämpöä helmikuun hyytävässä(?) pakkasilllassa.

Kerro jokin paheesi.
Tampereen Tappara. Tai hyvehän se on. 

Jos sinun pitäisi juosta Cooperin testi tai leipoa tarjottavat 30 hengen kesteille, kumman tehtävän valitsisit?
Cooper ehdottomasti. Vauhtikestävyys pitäisi vain saada nostettua takavuosien tasolle, koska ennätystähän lähdetään aina rikkomaan, kun radalle astutaan.

Lähetä kommenttisi

×