Aria Borealis -kilpailu lähestyy

22.6.2022

Ensimmäistä kertaa kesä–heinäkuun vaihteessa Bodøssä Pohjois-Norjassa järjestettävä Aria Borealis -kilpailu kokoaa yhteen barokkimusiikista innostuneita nuoria laulajia. FiBO on eräs kilpailun järjestäjistä, joten FiBOn toiminnanjohtaja Laura Kajander pääsi vastaamaan haastattelukysymyksiin. Ensimmäinen kierros järjestetään maanantaina 27.6. ja toinen lauantaina 2.7. Niitä voi seurata striimien kautta. Linkki tulee aikanaan kilpailun Facebook-sivun ylälaitaan.

Laura Kajander. Kuva: Sakari Röyskö.

Mikä on Aria Borealis?
Aria Borealis on pohjoismaisessa yhteistyössä järjestettävä kansainvälinen barokkilaulukilpailu. Järjestäjinä ovat Nordic Baroque Scene ja Stormen-konserttitalo Norjassa. Nordic Baroque Scene -yhdistyksen jäsenet ovat Suomalainen barokkiorkesteri, Barokkanerne Norjasta, Drottningholmin barokkiyhtye Ruotsista ja Concerto Copenhagen Tanskasta. Yhteistyön puheenjohtajuus on Suomalaisella barokkiorkesterilla.

Mistä idea kilpailuun syntyi?
Pohjoismaiset barokkiorkesterit toteuttivat Suomalaisen barokkiorkesterin yleisötyöryhmän FiBO Collegiumin vetämänä vuosina 2018 ja 2019 laajan yleisötyöhankkeen lasten ja nuorten kanssa. Toisaalta Suomalainen barokkiorkesteri on rakentanut verkostoja ja kumppanuuksia eri tahoilla. Yhteistyön jatkaminen ammattilaisten kesken pohjoismaisten kumppaniorkesterien kanssa tuntui luontevalta.

Ensimmäisen yhteisprojektin jälkeen lähdettiin tutkimaan pohjaa yhteistyön jatkolle. Selvisi nopeasti, että pelkkä verkostoituminen ei riitä, vaan halua oli tiiviimpään yhteistyöhön. Yksi yhteistyön muodoista, laulukilpailu, julkistettiin Helsingin Musiikkitalossa keväällä 2021, ja ensimmäinen kilpailu toteutuu Bodøssä Norjassa kesäkuussa 2022. 

Kilpailu poikkeaa monin tavoin perinteisemmistä laulukilpailuista. Mitkä ovat olennaisimmat erot?
Ennakkokarsinnan, jossa valittiin live-eriin kahdeksan laulajaa, jälkeen keskitytään yhteismusisointiin pohjoismaisten barokkiorkesterien muusikoiden kanssa perinteisen solistiroolin sijaan. Laulajat saavat myös lauluun, yhteismusisointiin ja lavaesiintymiseen liittyviä ohjeita tuomareilta ja ohjaajalta ja voivat näin löytää uusia näkökulmia tekemiseensä. Myös ohjelmasuunnittelutaitoja arvioidaan. Kaikki kahdeksan live-eriin valittua laulajaa ovat voittajia. Bodøssä laulajat saavat erilaisia lisäpalkintoja, kuten kunkin orkesterin suosikki -palkinnon.

Miksi kannattaa järjestää laulukilpailu? Eikö se vaadi hirvittävästi töitä?
Hyvin moni uusi asia vaatii valtavasti töitä ja rohkeutta. On barokkiorkesterien yhteinen etu löytää laulajia, joille barokkiorkesterien tapa lähestyä musiikintekoa on luontevaa. Yhteistyössä järjestettävä suuri projekti tuo myös valtavan määrän organisaatio-oppia järjestävien tahojen välille, minkä lisäksi valtavan suuri arvo on sillä, että orkesterien muusikot pääsevät musisoimaan ja verkostoitumaan toistensa ja upeiden laulajien kanssa. Tällaisissa kohtaamisissa voi syntyä uusia näkökulmia taiteentekoon, mistä varmasti saamme nauttia Suomalaisen barokkiorkesterin omissakin konserteissa jatkossa. 

Miten kilpailu mahdollisesti hyödyttää FiBOa tai näkyy FiBOn toiminnassa?
Aiemmin mainitun verkostoitumisen ja muusikoiden yhteistyön ja taiteellisen kehittymisen lisäksi FiBO kutsuu suosikkejaan konserttiensa solisteiksi. Orkesterin joulukonsertti on yksi näistä.

Yhtenä kilpailun tuomareista toimii eräs vanhan musiikin tunnetuimmista laulajista, Dame Emma Kirkby. Kuinka hänet saatiin tuomariksi?
Dame Emma Kirkby, kuten muutkin tuomarit, vakuuttuivat yhtyeiden suunnittelemasta erikoisemmasta kilpakonsepti-ideasta ja kokivat lähestymistavan itselleen mieluisaksi. Tuomarit ovat päässeet vaikuttamaan konseptin hiomiseen.

Oletko itse kuullut kilpailijoiden suorituksia?
Kuulin joidenkin karsintoihin osallistuneiden äänitteitä. Suomalainen barokkiorkesteri on itse asiassa esiintynyt yhden Bodøhön valitun laulajan kanssa Nürnbergissä järjestetyssä näyttämöllisessä oratorioesityksessä. Odotan innolla varsinaisten kilpailuesitysten kuulemista.

Luuletko, että kisan voittajista nousee tulevaisuuden kansainvälisiä tähtiä?
En ole kuullut kaikkia osallistujia, mutta uskon, että joukossa on useita hienoja laulajia. Ehkä barokkiorkesterit eivät ensisijaisesti etsi perinteisen kaavan mukaisia solistitähtiä vaan monipuolisia ja koskettavia ja taitavia kamarimusiikillisia laulajakumppaneita. Toki upealla musisoinnilla voi myös nousta tähdeksi, näinkin voi käydä.

Kilpailun molemmat kierrokset striimataan:
Ma 27.6.2022 klo 18: Kilpailukierros 1, konsertti A
Ma 27.6.2022 klo 21: Kilpailukierros 1, konsertti B
La 2.7.2022 klo 16: Kilpailukierros 2

Linkit löytyvät kilpailun Facebook-sivuilta. Finalistien esittelyt löytyvät kilpailun nettisivuilta.

Lähetä kommenttisi

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.