Haastattelussa Olga Heikkilä

Muusikkohaastattelu 20.4.2022

Sopraano Olga Heikkilä on monipuolinen muusikko, ja erään vastauksen perusteella ammattimuusikon työn on todellakin erittäin laaja-alaista osaamista vaativaa!

Kuva: Tom McKenzie

Nimi
Olga Heikkilä

Ääniala
Sopraano

Kerro itsestäsi.
Musiikki ei ollut läsnä lapsuudenperheessäni. Vanhemmillani oli soittoharrastuksia lähinnä koulun kautta, mutta minun musiikkiharrastukseni sai alkunsa lääkärin suosituksesta. Olin lapsena hyvin sairas, ja astman heikentämiä keuhkojani perhelääkäri suositteli kehittämään huilun soitolla tai laululla. Olin 4-vuotiaana liian nuori huiluluokalle ja niinpä sain aloittaa laululla. Lauluharrastus jatkui koko lapsuuden ja nuoruuden ajan aina Tapiolan kuorosta EMO Ensembleen. Kymmenen vuoden jälkeen pääsin eroon astmalääkkeistä. Uskon, että koronapandemian jälkeen kuoroharrastuksella voisi olla monelle vastaavanlaisia terveysvaikutuksia.

Milloin tiesit, että sinusta tulee laulaja?
Kun piano-opettajani Monna Kamu rohkaisi esittämään joulumatineassa säveltämäni laulun ja sen kuultuaan ehdotti pääaineen vaihtoa Espoon musiikkiopistossa. Samassa oppilaitoksessa Leena Sainion opissa tieni ammattilaulajaksi alkoi jo parikymmentä vuotta sitten. Uskon, että myös Tapiolan koulun musiikkiluokan ja lukion musiikkilinjan vuosilla oli merkitystä.

Voisitko kuvitella työskenteleväsi muualla kuin musiikin parissa?
Ammattimuusikon työ on jo itsessään hyvin laaja-alaista ja vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä eri suuntiin. Yhden työpäivän aikana saa tehdä niin managerin, lakimiehen, kirjanpitäjän, pedagogin, tutkijan, suunnittelijan, kääntäjän kuin dramaturginkin töitä. Itse esiintyminen on jäävuorenhuippu, lyhyt onnen hetki elämän oravanpyörän seisähtäessä.

Teet paraikaa väitöskirjaa. Kerrotko siitä?
Teen Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikouluun taiteellisen tohtoriprojektin À tour de Pierrot lunaire, joka koostuu taiteellisista ja kirjallisista komponenteista. Ensimmäisiin kuuluvat erilaiset musiikkiproduktiot, konsertit ja äänitteet, jälkimmäiseen vertaisarvioidut artikkelit. Tutkimusaiheenani on puheen ja laulun rajankäynti. Tutkin, miten klassisessa musiikissa on yhdistetty molempia elementtejä 1900-luvun puhelaulutyylissä ja miten kyseistä tyyliä voisia hyödyttää aikamme musiikissa. 

Mikä sinua inspiroi muusikkona ja muutenkin?
Musiikki itsessään on loppumaton inspiraation lähde. Elämme todella mielenkiintoista aikaa, sillä pääsemme digitaalisten kokoelmien kautta tutustumaan eri aikakausien ja maiden musiikkiin. Koko ajan äänitetään ennenkuulematonta vanhaa ja uutta musiikkia. Uuden ja vanhan kombinaatio, kuten Ville Raasakan Steam Engine, kiehtoo minua erityisen paljon. Inspiroidun myös kulttuurintutkimuksesta ja kielten opiskelusta yhdistettynä matkustamiseen.

Mikä muu taiteenlaji on itsellesi läheisin?
Olen aina harrastanut tanssia, ja vuosi sitten unelmani kävi toteen, kun sain olla mukana säveltäjä Minna Leinosen säveltämässä ja koreografi Petri Kekonin ohjaamassa Alma!-liikeoopperassa. Teos on Teosto-palkinnon ehdokaslistalla. Siinä yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla liike ja laulu mutta myös taidemaalaus. Kuvataiteet ovatkin olleet myös aina läsnä elämässäni, sillä isoäitini oli ammatiltaan kuvanveistäjä.

Mikä neljästä vuodenajasta on itsellesi mieluisin?
Jaa, jokaisessa vuodenajassa on oma viehätyksensä. Sanoisin, että suomalaisina olemme hyvin onnekkaita, että saamme seurata vuodenaikojen vaihtelua: nauttia valoisasta ja tuoksuvasta kesästä, syksyn väriloistosta, talven valkeasta hiljaisuudesta ja kevään elämän laulusta.

Millaisia oppeja korona-aika on jättänyt?
Korona-aika inspiroi säveltämään ja mahdollisti ainutlaatuisia hetkiä rakkaiden läheisten seurassa. Samalla se pani miettimään klassisen musiikin asemaa yhteiskunnassamme ja tulevaisuuden toiminnan kannalta välttämättömiä kehitysaskeleita. 

Laulat konsertissa 24.4. paitsi Händelin aarioiden solistina myös kantaesityksensä saavassa Ville Raasakan Steam Engine -teoksessa, jonka olet tilannut. Millainen koko prosessi tilauksesta esityksen valmisteluun on ollut?
Villen kanssa yhteistyö on ollut todella mukavaa ja mutkatonta. Yhteinen sävel löytyi heti projektin alussa, ja Ville on ottanut minut mukaan myös prosessin eri vaiheisiin aina viimeistelyyn asti. Tämä onkin ollut huikea mahdollisuus hyödyntää koko muusikkouttani. Toivon pitkää elämää Steam Enginelle kantaesityksen jälkeen. Kamariyhtyeversiona se on tulossa tohtorikonserttiini syksyllä 2022 Musiikkitaloon.

Onko sinulla jokin ”salainen” erikoistaito?
Tämä ei sinänsä ole "salainen" erikoistaito, mutta koen olevani hyvin empaattinen ihminen. Tästä johtuen nautin suunnattomasti opettamisesta muun muassa Sibelius-Akatemiassa. Myötäelämisen tunne on meihin jokaiseen sisäänrakennettu, ja sitä voi kehittää. Tässä maailmantilanteessa toivoisinkin erikoistaidon, jolla saisi konfliktit loppumaan maailmasta. Muusikot ovat aina ottaneet kantaa rauhallisin keinoin. Musiikin ja kauneuden kautta myötäelämisen tunteet kasvakoot meissä jokaisessa pahuutta voittaviin mittasuhteisiin.

Lähetä kommenttisi

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.