Haastattelussa Kajsa Dahlbäck

Muusikkohaastattelu 5.5.2021

Viimeistään Emma Kirkbyn laulua kuultuaan sopraano Kajsa Dahlbäck päätti unohtaa jo melkein toteutuneen suunnitelmansa lääketieteen opiskelusta. Se on kannattanut, sillä Kajsa on ehtinyt olla monessa mukana!

Kuva: Jouni Harala

Nimi
Kajsa Dahlbäck

Ääniala
Sopraano

Kerro itsestäsi.
Koko lapsuuteni ajan musiikki oli vahvasti läsnä. Muistan erityisesti Elvi-isoäitini lämpimän lauluäänen ja sen, miten luontevasti hän usein alkoi laulaa kotona. Häneltä olen myös perinyt koraalikirjat, joista on ollut paljon iloa ja hyötyä. Oman ääneni sanotaan muistuttavan isoäitini ääntä.

Soitin viulua musiikkiopistossa ja lauloin ahkerasti eri kuoroissa. Sain soittaa kaikki suuret kirkkomusiikkiteokset, esimerkiksi Bachin passiot, Mustasaaren kamariorkesterin riveissä, mistä olen kanttori Rainer Holmgårdille ikuisesti kiitollinen. Miten suuri vaikutus onkaan sillä, että ahkerat ja lempeät johtajat antavat muusikonalulle tällaisia mahdollisuuksia!

Kuinka sinusta tuli laulaja?
Ennen ylioppilaskirjoituksia kuulin cd:ltä Bachin jouluoratoriota ja olin kyllä aivan myyty! Mikä ihmeellinen soundi barokkiorkesterilla olikaan, sellaista en ollut aiemmin kuullut. Levyllä lauloi muun muassa Monica Groop, jota suuresti ihailen, ja minusta on mahtavaa, että olen viime vuosina päässyt laulamaan hänen kanssaan useita konsertteja.

Lähdin kuitenkin opiskelemaan matematiikkaa ja fysiikkaa Helsingin yliopistoon, tähtäimessäni olivat lääketieteen opinnot. Mutta ah! Kun sain tietää pääseväni Uppsalan ”lääkikseen”, tajusin, etten voi lähteä. Siinä vaiheessa olin kuullut myös Emma Kirkbyn laulavan, ja asia oli sillä selvä. Hain Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osastolle, ja se oli upea, laaja ja syvästi yleissivistävä muusikon koulutus. Suosittelen sitä jokaiselle laulajalle! 

Mitä tekisit, jos et työskentelisi musiikin parissa? Onko se edes mahdollinen vaihtoehto?
Olen todella kiinnostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja talousstrategioista. Lähtisin kulttuuriministeriksi!

Mikä muu taiteenlaji on itsellesi läheisin?
Kuvataiteesta ja kirjallisuudesta nautin suuresti. Minulla on aina vähintään kaksi kirjaa yöpöydällä, ettei vain käy niin, että olisin ilman kirjaa illalla!

Matkoilla ja vapaina viikonloppuina käyn mielelläni taidenäyttelyissä, joihin vien myös lapseni. Erityisesti nykytaide sykähdyttää, ja olen huomannut, että lapsetkin pitävät siitä.

Mikä on suurin musiikillinen unelmasi?
Olen toiminnan nainen eli pyrin tekemään unelmista totta. Moni unelma on siis jo toteutunut, ja nyt työn alla onseuraavia unelmia. En siis taida niitä vielä paljastaa! Työni Vaasa Baroque -festivaalin ja Earthly Angels -yhtyeen parissa ovat näiden unelmien keskiössä.

Millaisessa paikassa sielusi lepää?
Meren rannalla lämpimänä kesäaamuna.

Monesta freelancemuusikosta poiketen et asu pääkaupunkiseudulla. Onko valintaasi joskus ihmetelty?
Kyllä tämä on herättänyt huomiota! Alussa koin sen hieman hankalaksi, koska jos ei näy Musiikkitalon kahvilassa, jää helposti unohduksiin. Kuitenkin keikkaa on riittänyt, ja koen, että työni täällä Pohjanmaalla on tärkeää. Olen perustanut Vaasaan barokkifestivaalin ja opetan täällä korkeakoulutasolla. Olen Vaasan seudulla peräti ensimmäinen musiikin tohtori, joten kyllä työlläni on merkitystä alueen ammattimaiselle musiikkitoiminnalle. Lisäksi koen, että perheeni viihtyy täällä hyvin, lapset ovat vapaampia liikkumaan kuin pääkaupunkiseudulla ja elämän tempo yleisesti ottaen hieman rauhallisempi. Tämä tietysti tietää sitä, että matkustan paljon ja siihen on täytynyt tottua niin minun kuin perheenikin.

Korona-aika on kurittanut erityisen pahasti muusikoita ja muita kulttuurintekijöitä. Mitkä ovat olleet omia selviytymiskeinojasi? Mitä toivoisit opittavan pandemiasta?
Itse olen koko ajan yrittänyt pitää yllä harjoittelua ja uusien konsertti- ja festivaaliohjelmien suunnittelua, mutta olen kyllä kantanut suurta huolta koko alastamme ja pyrkinyt olemaan asiasta yhteyksissä päättäjiin. Minua on myös haastateltu asiasta useita kertoja ruotsinkielisessä mediassa. Vaasa Baroquen kautta olen samanaikaisesti pyrkinyt järjestämään muusikoille töitä, ja olemme tehneet konsertteja, nauhoituksia ja levytyksiä. On kuitenkin todettava, että pandemia on paljastanut yhteiskunnastamme vähättelevän suhtautumisen kulttuurialaa kohtaan. Tätä meidän täytyy työstää myös tulevina vuosina koko kulttuurialan voimin.

Bachin Collegium Musicum -konsertissa 7.5. kuullaan musiikkia, joka on on soinut Leipzigissa Café Zimmermannin salongissa Johann Sebastian Bachin aikana. Yksi teoksista on Georg Friedrich Händelin kantaatti Armida abbandonata. Mistä teos kertoo?
Kantaatti on emotionaalisesti vahva ja dramaattinen, ja se kertoo Armidasta, jonka luota Rinaldo on lähtenyt. Kantaatti käsittelee Armidan tunteita ja mietteitä lähdön jälkeen, ja siksi tunneilmaisut ovat sekä vahvoja että nopealiikkeisiä. Luonto ja rakkaus ovat läsnä kantaatissa; Armida toivoo sydämensä pohjasta, ettei Rinaldo huku meren aaltoihin, jonne hän on purjehtinut.

Kantaattia on ihana laulaa, sillä Händelin lauluäänen käsittely on erinomaista tekstin käytöstä ja fraseerauksesta aina affekteihin!

Onko sinulla jokin ”salainen” erikoistaito?
Teen hyvää prinsessakakkua!

Lähetä kommenttisi

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.