Messias-uutisoinnin alkulähde
Artikkeli 9.12.2024
Kuinka Helsingin kamarikuoron ja Suomalaisen barokkiorkesterin Messias-produktio päätyi valtakunnan julkisuuteen? Kaikki alkoi mielipidekirjoituksesta, jonka voi lukea alta. (Alkuperäiseen tekstiin on tehty myöhemmin pieniä tarkennuksia ja lisäyksiä, mutta viestin ydinsanoma ei ole muuttunut.)
Messiaan ennakkokiertue kiersi kaikki esityspaikkakunnat marraskuun alussa. Varsinaiset esitykset ovat 5.12. Varkaudessa, 6.12. Kajaanissa, 8.12. Hämeenlinnassa, 10.12. Kirkkonummella ja 15.12. Helsingissä.

Eurooppalainen rikas kulttuuriperintö, joka on yksi identiteettimme merkittävistä rakennusaineista, on suuressa vaarassa suhteettomien lain tulkintojen tähden. Uskonnonvapauden tarkoituksena ei varmasti ole suomalaisen identiteetin ja kulttuurin tukahduttaminen – onhan Suomen lipussakin kristillinen symboli – vaan myös muiden kulttuurien kulttuuriperinnön, mukaan lukien uskonnon, arvostus.
Syksyn aikana on uutisoitu tapauksesta, jossa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta suositteli Hämeenlinnan kaupunkia maksamaan korvauksen uskonnottomalle oppilaalle, joka vuonna 2022 altistui kristillisen musiikin kuuntelulla kristillisille arvoille, mikä tulkittiin syrjinnäksi. Olemme järkyttyneitä tapausta seuranneesta tilanteesta, jossa Helsingin kamarikuoron ja Suomalaisen barokkiorkesterin koululaisille tarjottavia ilmaisia barokkimusiikin perusohjelmiston esityksiä on nyt kyseenalaistettu tai jopa peruttu siltä varalta, että järjestäjä joutuisi mahdollisesti maksamaan sakkoja. Korvaavan samantasoisen kulttuuritoiminnan järjestäminen kaikkeen mahdolliseen varmuuden vuoksi on kohtuuton vaatimus kouluille ja kulttuuritoimijoille. Olennaista on aidosti tunnustuksellisten tilaisuuksien tunnistaminen ja korvaavan toiminnan järjestäminen niihin. Helsingin kamarikuoron ja Suomalaisen barokkiorkesterin konsertit eivät ole tunnustuksellisia tilaisuuksia eivätkä lähetystyötä. Teosten tekstien uskonnollisuus ei ole relevantti kriteeri ohjelmiston valinnalle, vaan ohjelmisto valitaan taiteellisin perustein. Nyt alkanut Lähelle-kiertuehanke jatkuu ensi keväänä, jolloin ohjelmassa on maallisia italialaisia madrigaaleja.
Mielestämme on erittäin tärkeää ymmärtää omaa ja muiden historiaa ja uskontoja. Kaikkea, mitä ymmärtää, ei tarvitse henkilökohtaisesti allekirjoittaa. Händelin suuret oratoriot, kuten tässä tapauksessa Messias, ovat merkittävä osa eurooppalaista kulttuuriperintöä. 1700-luvulla kulttuuria rahoittivat ensisijaisesti kirkko ja hovit. Kirkko tilasi säveltäjiltä teoksia, joiden tekstimateriaalina käytettiin luonnollisesti kristillisiä aiheita. Niiden kautta säveltäjät ja libretistit tutkivat inhimillisyyden monia piirteitä perin pohjin. Upean barokkimusiikin kuulemisen estäminen lapsilta ei varmasti ole kenenkään toiveena. Vihapuheen ja kulttuurileikkausten aikakaudella olisi suotavaa, että myös lapsille voi tarjota monipuolisia kulttuurielämyksiä ja kulttuurikasvatusta. Omien näköalojen laajentaminen on entistä tärkeämpää maailmassa, jossa helposti hakeudutaan omaan kuplaan.
Toivomme kouluille selkeitä ohjeita tunnustuksellisten tilaisuuksien erottamiseen yleisestä kulttuurityöstä. Tästä kirjoituksesta seuranneen laajan keskustelun myötä ohjeiden tulkintaan onkin saatu selkeyttä, vaikka Opetushallitus ei nähnytkään tarvetta muuttaa itse ohjetta. ”Opetuksen yhteydessä voidaan edelleen tutustua uskonnollista alkuperää oleviin taideteoksiin ilman, että täytyisi ajatella, että kyseessä on automaattisesti uskonnollinen tilaisuus, jolle pitäisi järjestää vaihtoehtoista toimintaa”, totesi opetusneuvos Outi Raunio-Hannula. Opetusministeri Anders Adlercreutz puolestaan kirjoitti blogissaan: ”Kannustan kouluja jatkossakin tarjoamaan oppilailleen mahdollisimman laajan kattauksen kulttuurihistoriaamme; niin Händeliä, Botticelliä, Simbergiä kuin Engeliäkin, joiden kaikkien taide ammentaa kristillisestä perinteestä.”
Laura Kajander
Toiminnanjohtaja, taiteellisen johtoryhmän jäsen
Suomalainen barokkiorkesteri
Nils Schweckendiek
Taiteellinen johtaja
Helsingin kamarikuoro
Martti Anttila
Toiminnanjohtaja
Helsingin kamarikuoro