Kuinka Myrsky-produktio sai siivet
Kirjoittanut Antti Tikkanen 9.5.2016
Purcell ja Saariaho Myrskyn vietävinä -konsertin koonnut FiBOn taiteellinen johtaja Antti Tikkanen kertoo kirjoituksessaan konsertin syntyvaiheista. Ritarihuoneen konsertissa 15.5. kuullaan sekä John Purcellin tekemänä tunnettua että Kaija Saariahon säveltämää William Shakespearen Myrsky-näytelmästä innoituksen saanutta musiikkia.
Vielä kuukausi sitten en olisi kyennyt tähän kirjoitukseen, koska minua jännitti.
Jännitti siitä syystä, että kuvittelin kyllä mielessäni Myrsky-ohjelman toimivan ja kuulostavan hyvältä, mutta koska ensimmäinen harjoitus ei ollut lähimaillakaan, en saanut vahvistusta asiaan...
Nyt jo yhden esityksen ollessa takataskussa voin iloisena todeta, että tulevana sunnuntaina Ritarihuoneella kuultava Myrsky-kokonaisuus on tähtihetki FiBOn nykymusiikki meets barokki -polulla!
Myrsky-konsertin synty oli monivaiheinen. Kaikki alkoi koreografiasta, jota emme ehkä koskaan saa nähdä. Muutama vuosi sitten kävin erään koreografin kanssa mielenkiintoisen keskustelun Saariahon ja Purcellin musiikin yhdistämisestä tanssiin ja Shakespearen Myrsky-näytelmän tarinaan. Kaiken piti sujua hyvin tanssiryhmän ja amerikkalaisen kantaesitysjoukon kanssa, ja produktion piti siirtyä meille pian kantaesityksen jälkeen. Joidenkin ihmisten kemiat eivät kuitenkaan kerta kaikkiaan toimineet, ja niinpä tämä ajatus hiipui.
Musiikillinen sisältö kuitenkin jäi kytemään, ja Shakespeare-juhlavuoden kunniaksi päätin edesauttaa idean saattamista konserttimuotoon. Koen olevani etuoikeutettu saadessani esittää ja nauhoittaa Kaijan musiikkia tarvittavan läheisessä yhteistyössä, joten en epäillyt hetkeäkään, etteikö versio The Tempest Songbook -sarjasta barokkisoittimille toimisi orkesterimme kanssa. Kaijan tapaaminen Nurmeksessa viime kesänä tuotti konsertin ohjelman rungon, ja vähä vähältä palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Saariahon musiikin konkareiden Pian ja Gabrielin mukanaolo vahvisti työskentelyssämme sen, että tuttu (musiikillinenkin) kieli helpottaa mitä tahansa kommunikaatiota!
Purcellin (tai kuten nykyisin tiedämme, osin mahdollisesti Purcellin oppilaan John Weldonin) musiikki raamittaa vuosisatojen halki kulkenutta näytelmää, jota voisi melkein kutsua musikaaliksi. Tästä projektista on jo nyt tulossa toistetuin vierailuohjelmamme, eikä syyttä. Tervetuloa kuuntelemaan!