Juditha Triumphans
Vivaldin ainoa säilynyt oratorio
Vivaldi
Kajsa Dahlbäck, sopraano ja musiikillinen suunnittelu
Ylva Gruen, Katariina Heikkilä ja Essi Luttinen, mezzosopraano
Akademiska Damkören Lyran, johtaa Jutta Seppinen
Suomalainen barokkiorkesteri
Antonio Vivaldin (1678–1741) oratorio Juditha Triumphans (RV 644) kantaesitettiin luultavasti tasan 300 vuotta sitten eli vuonna 1717. Syntyaikanaan se oli metafora Venetsian tasavallan voitolle ottomaanien valtiosta Korfun taistelussa Joonianmerellä. Juudit oli ylimaallisen kaunis, hyvä venetsialainen, kun taas Holofernes kuvasi ottomaanien valtion väkivaltaa ja terroria.
Jacobi Cassettin libreton pohjana on Juuditin kirja Raamatun Vanhan testamentin apokryfikirjoissa. Juudit on hurskas leski, joka pelastaa kansansa eli Israelin kansan Holoferneen väkivallan alta. Hän käyttää kauneuttaan ja oveluuttaan hakatakseen Holoferneen pään irti ja pelastaa kansansa viime hetkellä kuolemasta janoon. Siten Juditha Triumphans on myös tarina naisen voimasta ja rohkeudesta. Vivaldi sävelsi teoksen työskennelleessään musiikinjohtajana (maestro di concerti) tytöille tarkoitetussa Ospedale della Pietàn lastenkodissa Venetsiassa. Siellä tytöt saivat musiikin opetusta niin laulussa kuin soittotaidossakin. Tytöt olivat laajalti tunnettuja taitavuudestaan, ja he konsertoivat säännöllisesti kaupungin tärkeille vieraille.
Oratorion (joka on muuten ainoa säilynyt Vivaldin säveltämästä neljästä oratoriosta) on ilmaisuvoimainen ja näkemyksellinen, aarioissa on koloratuurikuvioiden räjähtäviä ilotulituksia ja ihmeen kauniita melodialinjoja. Vivaldi käytti mielikuvituksellista soitinpalettia, ja esimerkiksi erästä aariaa säestää mandoliini! Oratorio esitetään nyt samanlaisilla äänillä, jotka Vivaldilla itse oli käytettävissään eli naispuoliset solistit ja naiskuoro. Kuoro on teoksen kameleontti, jolla on monta roolia, kaikkea palvelijoista aina humalaisiin sotilaisiin.