Fred, Seppänen, Vasara ja Kangas. Kuvat: Ville Paul Paasimaa, Riikka Hohti ja Heikki Tuuli.
Ti 7.3.2017 klo 19 Kanneltalo, Helsinki

Bohemian Rhapsody

Varhaisromantiikan kamarimusiikkiharvinaisuuksia

Ries–Beethoven–Reicha

FiBO Players:
Pauliina Fred, huilu
Hannu Vasara, viulu
Tiila Kangas, alttoviulu
Jussi Seppänen, sello

×

Engl. bohemian (suom. boheemi) on 1800-luvulla yleistynyt termi, joka kuvaa taiteilijoita, jotka viettävät erikoista ja epäsäännöllistä elämää.

Alunperin boheemi tarkoitti Böömissä asuvaa henkilöä. Sanan nykyinen merkitys kumpuaa 1400-luvun ranskalaisilta, joiden mukaan romanit tulivat Böömistä. Boheemi-/Böömitaiteilijat muistuttivat ranskalaisten mielestä vaeltelevia mustalaisia, joita eivät yhteiskunnan säännöt ja sovinnaisuus koskeneet.

Suom. Böömi (lat. Bohemia) on Keski-Euroopassa Tsekin tasavallassa sijaitseva historiallinen alue, jonka keskuspaikkana toimi Praha. Laajimmillaan Böömin kuningaskuntaan kuului myös osia nykyisestä Itävallasta, Saksasta, Unkarista, Italiasta, Puolasta, Slovakiasta ja Sloveniasta sekä Zakarpattian oblasti nykyisessä Ukrainassa.

Beethoven, Ries ja Reicha asuivat Böömissä. Reicha oli böömiläinen, Beethoven boheemi ja Ries siltä väliltä. Kolmikon elämät kohtasivat Wienissä 1800-luvun alussa, josta tiet erosivat sittemmin muun muassa Pariisiin, Lontooseen ja Badeniin.

Reicha Beethovenista 5. tammikuuta 1804 oltuaan Wienissä 14 kuukautta: “Ainoa täällä tapaamani ihminen, jonka kanssa voi keskustella älyllisesti.”

Ries opettajastaan Beethovenista 6. toukokuuta 1803: “Hän näkee vuokseni enemmän vaivaa kuin koskaan olisin uskonut mahdolliseksi."

Varhaisromantiikka
Ranskan vallankumouksen jälkeen taiteessa alkoi uusi aika: vapaus, äärettömyys, transsendenssi, arkipäivän ylittävä koko maailman romantisointi, salaperäisen näkeminen tavanomaisessa ja rajojen rikkominen olivat aikakaudelle olennaisia asioita. Hegel, Schelling ja Hölderlin loivat teorian ”uusi mytologia”, jonka kantavana teesinä oli, ettei ideoita voi laittaa kenenkään tietyn henkilön nimiin. Uusi mytologia halusi irtautua empiirisen todellisuuden kuvauksesta.  Järki ja abstrakti ideamaailma haluttiin uuden mytologian avulla tuoda aistilliseksi ja mielikuvitusta kiihottavaksi. 

Riesin, Reichan ja Beethovenin kamarimusiikki edustaa tätä varhaisromantiikan aikakautta parhaimmillaan; konsertissa kuultavat teokset ovat pieniä sinfonioita, joissa elämme jo uudessa maailmassa. Tätä maailmaa eivät hallitse hovien etiketit, kuninkaiden oikut ja toiveet, kirkon vaatimukset tai armeijan säännöt.  Tässä maailmassa tehdään taidetta taiteen vuoksi (“l’art pour l’art”) , ja taidenautinnot koskettavat keskiluokkaistakin ihmistä.

Pauliina Fred ja Jussi Seppänen alustavat illan konsertin Kanneltalossa kello 18.15–18.45. 

Kesto: 1 t 45 minuuttia, sis. väliajan

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.