Johann, Jukka ja muut säveltäjämestarit
Lahja 100-vuotiaalle Suomelle
Telemann – Fasch – Tiensuu – Vivaldi – Veracini – J. S. Bach
Miikka Saarinen, trumpetti
Hanna Haapamäki, nokkahuilu ja traverso
Petra Aminoff, traverso
Christopher Palameta, oboe
Antti Tikkanen, viulu ja liidaus
Suomalainen barokkiorkesteri
Satavuotiaan Suomen kunniaksi Suomalainen barokkiorkesteri tarjoaa kattauksen säihkyvän juhlavaa barokkiorkesterimusiikkia. Kirsikkana kakussa on uusi barokkiorkesteriteos Jukka Tiensuulta. Tiensuu on barokkisoittimille kirjoitetun uuden musiikin pioneeri Suomessa. Aiemmin FiBO on kantaesittänyt häneltä teoksen Mora.
Konsertin barokkiosuudessa liikutaan Itä-Saksan musiikkiakselin Leipzigin ja Dresdenin ympärillä. Johann Sebastian Bachin säveltäjänuran tunnetuin vaihe oli aika Leipzigin Tuomaskoulun kanttorina. Viranhakuprosessi keräsi aikoinaan yhteen joukon merkittäviä saksalaissäveltäjiä: esillä olivat niin Georg Philipp Telemannin, Christoph Graupnerin kuin Johann Friedrich Faschin nimet, mutta yksi toisensa jälkeen he kieltäytyivät, ja Bach sai paikan. Bachin suuresti arvostama Fasch oli itse Tuomaskoulun kasvatteja. Myös Telemann oli opiskellut Leipzigissa: hän oli saapunut opiskelemaan lakia mutta heittäytynyt pian muusikonuralle. Alle 25-vuotiaana hän nousi kaupungin musiikkielämän huipulle tuotteliaana säveltäjänä ja toimi muun muassa kaupungin oopperan johtajana. Telemann perusti myös musiikkiyhdistys Collegium Musicumin, jota Bach sittemmin alkoi johtaa. Telemann ja Bach olivat hyviä ystäviä, ja Telemann oli Bachin pojan Carl Philipp Emanuelin kummisetä.
Bachilla oli lämpimät suhteet Dresdenin hoviin, joka kuului Euroopan vetovoimaisimpiin musiikkikeskuksiin taiteita rakastavan vaaliruhtinas August Väkevän ansiosta. Ruhtinas haali ympärilleen aikansa parhaita muusikoita, muun muassa firenzeläislähtöisen Francesco Maria Veracinin. Dresdenin hovin musiikkielämää ihailtiin ympäri Eurooppaa, ja esimerkiksi Antonio Vivaldi sävelsi hovin orkesterille konserttoja.
Yllämainituilta säveltäjiltä kuullaan myöhäisbarokin rehevintä orkesterimusiikkia. Alkusoittosarja tai orkesterisarja oli orkesterimuotoinen tanssisarja, joka käynnistyy majesteettisella ranskalaistyylisellä alkusoitolla. Orkesterikonsertot ja sinfoniat olivat puolestaan abstrakteja soitinteoksia, jotka 1700-luvun puolessavälissä sävellettiin tyypillisesti kolmiosaisiksi. Solistikonserttoon verrattuna orkesterisarjat ja -konsertot olivat soitinporukoiden temmellyskenttää: säveltäjät herkuttelivat soitinryhmien vuorotteluilla, konsertoivalla vuoropuhelulla ja erilaisilla solistiasetelmilla.
Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)
Antti Tikkanen kertoo konsertista ja haastattelee muusikoita Ritarihuoneella 1.12. kello 18–18.30.