
Italialainen Lontoo
Kuinka saapasmaan musiikki hurmasi britit
Avison–Händel–Geminiani–Corelli–Vivaldi
Margret Köll, barokkiharppu
Suomalainen barokkiorkesteri
1700-luvun alun musiikkimaailma tanssi Italian tahdissa. Italialaiset muusikot jalkautuivat ympäri Eurooppaa ja aloittivat musiikkikuumeen, jonka seurauksena italialaiset sävellysmuodot ja musiikkitermit iskostuivat klassiseen musiikkiin aina meidän päiviimme asti.
Tässä konsertissa matkataan keskelle Lontoon Italia-huumaa. Francesco Geminianin kaltaiset Englantiin asettuneet emigrantit levittivät italialaista tyyliä, edistyksellinen nuottimoguli John Walsh julkaisi Italian uutuuksia musiikinnälkäisten englantilaisten kulutettavaksi, ja Charles Avisonin kaltaiset englantilaismuusikot sävelsivät ja sovittivat italialaistyylisiä konserttoja.
Oma lukunsa on Englannin oma suuri poika Händel, joka hänkin oli alkujaan maahanmuuttaja. Vaikka Händel oli lähtöisin Saksan Hallesta, oli hän perinteisellä taideopintomatkallaan Italiassa imenyt itseensä tuoreimmat villitykset, italialaisen oopperatyylin ja concerto grosson. Händelistä tuli lontoolaisen yleisön lemmikki ja kansainvälistyneen italialaistyylin suurnimi.
Händel oli innostunut aikansa tuoreesta solistikandidaatista, harpusta. Hän tutustui 1720-luvulla walesilaiseen harpisti William Powelliin ja sisällytti harppuosuuksia oopperoihinsa ja oratorioihinsa. Barokkiharpisti Margret Köll tulkitsee tässä konsertissa muun muassa Händelin harppukonserton, jonka säveltäjä tarkoitti esitettäväksi Alexander's Feast -oratorionsa yhteydessä.
Kesto: 1 t 30 min, sis. väliajan