AUF-yhteiskonsertin 2019 harjoitukset. Kuva: Jaakko Jaskari.
Ti 15.9.2020 klo 19 Musiikkitalo, Helsinki
AUF-yhteistyö

Kaiken maailman musiikkia

Barokista Hollywoodiin

Klemola–Ellington–Tiensuu–Richter

Antti Tikkanen, viulu
Heikki Kossi, foley-artisti
Avanti!
UMO Helsinki Jazz Orchestra
Suomalainen barokkiorkesteri

×

Järjestyksessään toinen AUF-orkestereiden yhteiskonsertti näyttää, kuinka kierrätysroina soi foley-artistin kioskilla, miltä kuulostavat Vivaldin Vuodenajat remix-versiona ja millaisia linkkejä konsertin teosten ja elokuvamaailman väliltä löytyy.

Sami Klemolan sävellys Jack and the Specifics on tehty foley-artistille ja kamariorkesterille. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun konserton solistiset osat on kirjoitettu foley-artistille, tässä tapauksessa Heikki Kossille. Kossi on elokuvien ääniraitoihin muun muassa askelten kopinaa ja ovien narinaa loihtiva äänitaiteilija. Kossi on työskennellyt kymmenissä suomalaisissa elokuvissa ja niittänyt menestystä myös kansainvälisesti. Hän tekee foley-äänet livenä konserttitilanteessa. Visuaalinen elementti onkin vahvasti mukana, kun Avantin kanssa esiintyvä Kossi tuo mukanaan valtavan kioskillisen tavaraa, josta hän tuottaa ääniä.

Afro-Bossa on yksi Duke Ellingtonin merkillisimmistä ja omaperäisimmistä sävellyksistä. Se osoittaa upeasti, kuinka eläkeikäinen maestro yhä löysi uusia tapoja matkata bluesin maailmassa. Nimestään huolimatta teos ei viittaa brasilialaiseen musiikkiin vaan on sen sijaan abstrakti yhdistelmä afrikkalaisia ja latinalaisia vaikutteita, jotka bolero-rytmin siivittämänä lähestyvän kulkueen lailla saavuttavat räjähtävän loppukliimaksin. Ellingtonin teoksen lisäksi UMO Helsinki esittää Jukka Tiensuun Umori-nimisen kutkuttavan kappaleen. Jälleen kerran Tiensuu osoitti musiikkimaailmalle pettämättömät visionäärin lahjansa, kun hän teoksessaan keksi big band -kokoonpanon musiikillisesti uudelleen. Teos ei kuitenkaan ole big band -tradition antiteesi tai negaatio vaan pikemminkin suuren jazzorkesterin käyttämättömien keinovarojen hämmästyttävän pakottomasti hehkuva päivitys. 

Menneisyyden ja nykyisyyden välimatka on lyhyt – joskus hiuksenhieno. Barokin ystäville tuttuakin tutummasta Antonio Vivaldin Neljästä vuodenajasta kuullaan korvia avaava versio, kun FiBO päättää konsertin Max Richterin vuonna 2012 kantaesitettyyn Four Seasons Recomposed -teokseen. Se mallintaa Neljä vuodenaikaa -konsertot minimalistishenkisiksi remixeiksi. Välillä Vivaldi ja Richter käyvät yhtä jalkaa, välillä Richter nyrjättää musiikin oivaltavaan kulmaan tai venyttää sitä toiston avulla kosmisiksi barokkimaisemiksi. Uudelleenväritettyjen harmoniapohjien ja elektronisia sointimattoja muistuttavien pintojen tuloksena on korviahivelevää ja älykkäästi toteutettua ambient-Vivaldia. Teoksen Suomen-ensiesitys periodisoittimilla viulisti Antti Tikkasen ja FiBOn voimin viime vuonna ihastutti kansainväliset konserttijärjestäjät, ja esitys viedään tänä vuonna myös Etelä-Eurooppaan. Poikkeuksellisen kehuvaa palautetta konsertista tuli myös kahdeksasluokkalaisilta Taidetestaajilta, joten Vuodenajat-teos valloittaa ikäryhmästä riippumatta.

Konsertti on osa AUF-yhteistyötä, jota Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Suomalainen barokkiorkesteri ovat tehneet syksystä 2017. Ensimmäinen suuri yhteiskonsertti järjestettiin syksyllä 2019.

Kesto: 2 t (sis. väliajan)

Ennen konserttia klo 18 päälämpiössä järjestetään Enemmän irti esityksestä -tilaisuus.

Liput 32–44 € (normaalilippu), 23–36 € (alennusryhmät ja ryhmät): Musiikkitalo, Ticketmasterin lipunmyyntipisteet ja ticketmaster.fi

×