Kaiken maailman musiikkia
Barokista Hollywoodiin
Telson–Ellington–Klemola–Richter
Antti Tikkanen, viulu
Heikki Kossi, foley-artisti
Emmi Pennanen, tanssi
Avanti!
UMO Helsinki Duo
Suomalainen barokkiorkesteri
Tomas Djupsjöbacka, kapellimestari
KONSERTTITALTIOINTI (21.10. saakka)
Järjestyksessään toinen AUF-orkestereiden yhteiskonsertti näyttää, kuinka kierrätysroina soi foley-artistin kioskilla, miltä kuulostavat Vivaldin Vuodenajat remix-versiona ja millaisia linkkejä konsertin teosten ja elokuvamaailman väliltä löytyy.
Sami Klemolan sävellys Jack and the Specifics on tehty foley-artistille ja kamariorkesterille. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun konserton solistiset osat on kirjoitettu foley-artistille, tässä tapauksessa Heikki Kossille. Kossi on elokuvien ääniraitoihin muun muassa askelten kopinaa ja ovien narinaa loihtiva äänitaiteilija. Kossi on työskennellyt kymmenissä suomalaisissa elokuvissa ja niittänyt menestystä myös kansainvälisesti. Hän tekee foley-äänet livenä konserttitilanteessa. Visuaalinen elementti onkin vahvasti mukana, kun Avantin kanssa esiintyvä Kossi tuo mukanaan valtavan kioskillisen tavaraa, josta hän tuottaa ääniä.
UMO Helsinki Jazz Orchestran alkuperäinen ohjelmisto on vaihtunut. Big band -kokoonpanon sijaan kuullaan UMO Helsingin riveistä koottua duoa Kasperi Sarikoski (pasuuna) ja Seppo Kantonen (piano), jotka taituroivat elokuvamusiikkia kahdelta eri aikakaudelta. Duo aloittaa konsertin Bob Telsonin sävellyksellä Calling You (1987) elokuvasta Bagdad Cafe. Tämä alun perin Jevetta Steelen levyttämä ja sittemmin muun muassa Celine Dionin, Natalie Colen ja Paul Youngin coveroima herkkä balladi syntyy uudelleen pasuunan ja pianon liitossa. Kasariballadista siirrytään 1920-luvun jazziin Duke Ellingtonin ja James "Bubber" Mileyn sävellyksellä Black and Tan Fantasy (1927). Tämä Ellingtonin uran alkupuolen teos, jossa Mileyn melodiset ideat pääsevät valloilleen, soi sittemmin myös lyhytelokuvassa Black and Tan.
Menneisyyden ja nykyisyyden välimatka on lyhyt – joskus hiuksenhieno. Barokin ystäville tuttuakin tutummasta Antonio Vivaldin Neljästä vuodenajasta kuullaan korvia avaava versio, kun FiBO päättää konsertin Max Richterin vuonna 2012 kantaesitettyyn Four Seasons Recomposed -teokseen. Se mallintaa Neljä vuodenaikaa -konsertot minimalistishenkisiksi remixeiksi. Välillä Vivaldi ja Richter käyvät yhtä jalkaa, välillä Richter nyrjättää musiikin oivaltavaan kulmaan tai venyttää sitä toiston avulla kosmisiksi barokkimaisemiksi. Uudelleenväritettyjen harmoniapohjien ja elektronisia sointimattoja muistuttavien pintojen tuloksena on korviahivelevää ja älykkäästi toteutettua ambient-Vivaldia. Teoksen Suomen-ensiesitys periodisoittimilla viulisti Antti Tikkasen ja FiBOn voimin viime vuonna ihastutti kansainväliset konserttijärjestäjät, ja esitys vie FiBOn Keski-Eurooppaan ensi vuonna, mikäli koronatilanne mahdollistaa esiintymiset. Poikkeuksellisen kehuvaa palautetta konsertista tuli myös kahdeksasluokkalaisilta Taidetestaajilta, joten Vuodenajat-teos valloittaa ikäryhmästä riippumatta.
Konsertti on osa AUF-yhteistyötä, jota Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Suomalainen barokkiorkesteri ovat tehneet syksystä 2017. Ensimmäinen suuri yhteiskonsertti järjestettiin syksyllä 2019.
Kesto: 1 t 30 min (ei väliaikaa)
TURVALLISUUS
Koko saliin myydään vain reilu 400 paikkaa, eli paikat ovat reiluin turvavälein. Konsertti pidetään kontaktien välttämiseksi ilman väliaikaa ja ennakkotilaisuutta. Aiemmin (ennen 12.8.) lipun ostaneiden liput vaihdetaan uusille paikoille veloituksetta Musiikkitalon lipunmyynnissä asioimalla tai soittamalla arkisin kello 9–11 numeroon 020 707 0437.