Byrd ja Frescobaldi
Nykytanssia ja varhaisbarokkia
Byrd–Frescobaldi
Anna Mustonen, tanssi
Marianna Henriksson, cembalo
Tässä konsertissa esittävän taiteen valtionpalkinnolla 2018 palkittu työpari, cembalisti Marianna Henriksson ja koreografi Anna Mustonen, esiintyy yhdessä.
William Byrdin (n. 1540 – 1623) ja Girolamo Frescobaldin (1583–1643) cembalokappaleet asettuvat ohjelmassa rinnakkain. 1600-luvun taitetta tarkastellaan usein “vanhan” ja “uuden” taitekohtana, mikä musiikissa voi tarkoittaa esimerkiksi painopisteen siirtymistä tarkasti sommitellusta polyfoniasta retoriseen monodiaan eli tunteikkaaseen ja puhuvaan yksinlauluun. Byrdin ja Frescobaldin kappaleet heijastelevat tätä maailmankuvien murroskohtaa: Byrdin kappaleet ottavat renessanssitanssien muotoja, ja niissä soi maailmankaikkeuden ja planeettojen ikuinen, vakaa liike; Frescobaldin toccatoissa cembalo puhuu ihmisten kielellä haluavasti ja kurkottelevasti. Musiikin voima on sekä universumin että ihmisen mittakaavassa sama: se laittaa liikkeelle paitsi taivaankappaleet myös kehon nesteet.
Varhaisbarokin musiikin syntyaikona ajateltiin, että ääni on ilman värinän välityksellä kulkeva substanssi, joka kykenee vaikuttamaan kehoon muokaten sen eri nesteiden tasapainoa. Henrikssonin ja Mustosen yhteistyössä etsitään tapaa, jolla nämä käsitykset musiikista voisivat tulla näkyviksi ja tuntuviksi. Sekä musiikin kuuntelu että sen soittaminen voivat tulla ilmi tanssina.
Konsertin lisäksi yleisöllä on mahdollisuus heittäytyä 1600-luvun musiikin vaikutuksiin tanssimalla itse Mustosen ja Henrikssonin Kehollinen kuuntelu ja varhaisbarokki -työpajassa, joka järjestetään 2.10.2020 kello 18 Saksalaisen kirkon seurakuntasalissa.
Kesto: 1 t (ei väliaikaa)
Lue lisää korona-ajan konserttikäytännöistä täältä.