Ilta Pariisissa
Ranskalaisia muotokuvia
Marais – de la Guerre – Rameau – Telemann
FiBO Players:
Pauliina Fred, traverso
Anthony Marini, viulu
Louna Hosia, viola da gamba
Petteri Pitko, cembalo
Eero Palviainen, luuttu ja kitara
Ranskalaiset barokkisäveltäjät ikuistivat lukuisia aikalaisiansa musiikillisiin muotokuviin. Näiden tunnelmakuvien kohteena oli usein muita säveltäjiä ja instrumentalisteja tai taiteilijoiden suojelijoita ja mesenaatteja. Pariisin musiikkipiireissä säveltäjät ja muusikot olivat hyvin verkostoituneita, ja usein erilaiset sukulaissuhteet vielä sitoivat heitä toisiinsa. Muusikonvirat kulkivat usein isiltä pojille (ja joskus tyttärillekin), ja samat perheet pitivät hallussaan sukupolvien ajan musiikkielämän tärkeitä asemia.
Marin Marais’n hahmo on ikuistunut elokuvaan Kaikki elämäni aamut. Marais oli gambisti, joka toimi muusikkona Aurinkokuninkaan palveluksessa. Ludvig XIV:n hovissa esiintyi myös yksi ajan harvoista naissäveltäjistä Élisabeth Jacquet de la Guerre. Hän oli cembalovirtuoosi, jonka tuotantoon kuuluu cembalokappaleiden lisäksi näyttämömusiikkia, sonaatteja ja kantaatteja.
Jean-Philippe Rameau oli tunnettu ennen muuta oopperasäveltäjänä. Hänen kokoelmansa Pièces de clavecin en concert sisältää viisi laajamuotoista konserttoa huilulle, viululle, viola da gamballe ja cembalolle. Teoksen osien nimissä esiintyy monia Rameaun aikalaisia ja merkkihenkilöitä.
Saksalainen Georg Philipp Telemann oli aikanaan erittäin tunnettu niin kotimaassaan kuin ulkomaillakin, ja hänen Pariisin-vierailunsa yhteydessä vuonna 1738 julkaistiin ns. Pariisilaiskvartetot, kokoelma laajamuotoisia kamarimusiikkiteoksia. Kvartettojen ensiesityksen Pariisissa soittivat todennäköisesti yhdessä Telemannin kanssa huilisti Michel Blavet, viulisti Jean-Pierre Guignon, gambisti Jean-Baptiste Forqueray ja cembalisti-sellisti Édouard.
Kesto: 1 t (ei väliaikaa)
Petteri Pitko alustaa konsertin Kanneltalon kahvilassa kello 17.15–17.45.
Lue lisää korona-ajan konserttikäytännöistä täältä.