2024
Crusellin kadonnut aarre
Noin 500 vierasta kuunteli tänä vuonna Suomalaista barokkiorkesteria Unescon maailmanperintökohteen Würzburgin linnan suurenmoisissa tiloissa.
Suomalainen barokkiorkesteri Janne Nisosen johdolla teki vaikutuksen raikkaalla tulkinnallaan Mozartin Jupiter-sinfoniasta. Käyrätorvisti Tommi Hyytisen kanssa orkesteri, – joka on esiintynyt konserttisaleissa ympäri maailmaa, – vei mukanaan suomalaisen varhaisromantikon Bernhard Crusellin maailmaan. Suomalaisten taiteilijoiden virtuoosinen ja tarttuvan hyväntuulinen orkesterisoitto päättyi saksalaisen säveltäjän Carl Maria von Weberin oopperalavojen vilkkaasta hyörinästä saaneeseen sinfoniaan.
frankenwein-aktuell.de 17.6.2024
2023
Johannes-passio
Kaikki nämä [teoksen] piirteet otettiin huolellisesti huomioon Suomalaisen barokkiorkesterin ja englantilaisen Arcangelo-kuoron esityksessä innostuneen yleisön edessä täpötäydessä Musiikkitalossa.
Suomalaisen barokkiorkesterin ansiot tämän ohjelmiston parissa ovat kiistattomat, ja tälläkin kertaa saimme nauttia sekä yksittäisten yksityiskohtien että isojen linjojen onnistuneesti harkitusta toteutuksesta.
Lopullisen soinnillisen kultareunuksen esitykselle loi maineikkaan vanhan musiikin yhtyeen Arcangelon kuoro – osa Fibon panostusta esitellä kansainvälisiä huippukuoroja kotiyleisölle – –.
Hufvudstadsbladet / Mats Liljeroos 27.2.2023
Huippukuoro tarjosi järisyttävän Johannes-passion
Suomalaisen barokkiorkesterin (Fibo) projekti eurooppalaisten huippukuorojen kutsumiseksi on ollut tärkeä paitsi taiteellisesti niin myös musiikkipoliittisesti. Se on tutustuttanut suurenmoisiin laulajistoihin ja antanut osviittaa siitä, mitä ammattikuorolla voidaan saada aikaan.
Tähänastisen huipentumansa sarja sai brittiläisen Arcangelo-kuoron vieraillessa J.S. Bachin Johannes-passiossa, hienojen solistien kera ja Topi Lehtipuun johtaessa. Musiikkitalon täyttänyt yleisö sai koettavakseen passiotulkinnan, jollaista ei näillä leveysasteilla usein kuule.
– – Ja mikä oli korostaessa, kun oli tällaiset laulajat ja muusikot!
Rondo / Harri Kuusisaari 27.2.2023
Un'alma innamorata
2021
Locatelli: Il Labirinto Armonico (CD)
Locatellin musiikin haasteena on, ettei sitä voi käsitellä rouhean musikanttisesti eikä toisaalta silkkihansikkainkaan. Ilya Gringoltsin ja Suomalaisen barokkiorkesterin levytys tekee oikeutta niin virtuoosisuudelle kuin taidokkaalle ornamentoinnille. Esitys on järjestään raikas, kekseliäs, yksityiskohtainen ja selkeästi fraseerattu.
Pizzicato / Remy Franck 9.1.2021
Ilya Gringolts on virtuoosi parhaasta päästä. ”Harmonisen labyrintin” arpeggiot ryöppyävät lennokkaasti ja juoksutukset vilistävät täydellisen vaivattomasti. Myös Suomalainen barokkiorkesteri on alansa eliittiä.
Helsingin Sanomat / Jukka Isopuro 13.1.2021
Orkesteri ja viulusolisti käyvät räiskyvää vuoropuhelua kuin konsaan italialaisperhe pasta-astian äärellä. Ilya Gringoltsin ja Suomalaisen barokkiorkesterin esitykset ovat huipputasoa, joka kestää ankarankin kansainvälisen vertailun.
Suomen Kuvalehti / Risto Nordell 29.1.2021
Konsertot ovat kaikkien aikojen räävittömintä viuluilakointia, ja kun Locatelli kirjoittaa kadenssit täyteen häpeilemätöntä tilutusta, Gringolts nostaa jalan monitorille, alkaa tiluttaa ja viimeisetkin otsanrypyt vaihtuvat virnistykseen. Harvoin olen nauranut ääneen niin paljon kuin tätä levyä kuunnellessa.
Suomalaiselle barokkiorkesterille jää näissä kemuissa fiilistelijän rooli, mutta se hoituu elävästi ja avoimen iloisella soinnilla. Ja kyllä Suomalainen barokkiorkesterikin osaa vitsin kertoa, kun tilaisuus tarjoutuu. Kahdennentoista konserton alkusoiton jyhkeä bassosvengi on suomalaisen periodisoiton hykerryttävimpiä hetkiä.
Ylen Uudet levyt -ohjelma / Kare Eskola 4.2.2021
Lisäksi kokonaisuus kuulostaa mahtavalta. Ensinnäkin orkesterin herkullisen valoisa ja jänteikäs sointi säteilee silkkaa energiaa ja iloa – –.
Nyt kun on löytynyt viulisti ja yhtye, jotka pystyvät toteuttamaan nämä teknisesti paholaismaiset teokset näin tinkimättömän lumoavasti ja kauniisti, – – haluaisin välittömästi saada levytetyksi myös kokoelman loput yhdeksän konserttoa.
Gramophone / Charlotte Gardner 3/2021
Avausraidasta alkaen hurmaava ohjelma lähtee lentoon Ilya Gringoltsin ja Suomalaisen barokkiorkesterin elegantilla soitolla, kokonaisuus on säkenöivä.
Gramophone Editor's Choice / Martin Cullingford 3/2021
2020
Sibeliusta aikalaissoittimin
[S]aattaa tulla yllätyksenä, että jouduimme odottamaan vuoteen 2020 saakka kuullaksemme suomalaisen orkesterin soittavan kokonaisen konsertin Sibeliusta periodisoittimilla. – – [T]ätä mahdollisuutta kuulla kokonainen konsertti Sibeliusta periodisoittimilla ei voinut missään nimessä jättää välistä!
Sibeliuksen alkuperäisessä teatteripartituurissa Elegia toimi alkusoittona 1500-luvun Skandinaviaan sijoittuvassa näytelmässä. FiBOn jousien ihailtavasti Djupsjöbackan johdolla soittaman Elegian hitaasti nousseet musiikilliset linjat toimivat mitä parhaimpana tunnelmanluojana. Sitä seurannut hiljaisuus salissa ilmensi volyymiä enemmän kuin jyrisevät aplodit.
FiBOn ja Djupsjöbackan esitys oli kerta kaikkiaan ihmeellinen, täynnä vaikuttavaa värien kirjoa. Pariisin-versio Rakastavasta oli valon ja varjon tutkielma, todellinen löytö.
Sunnuntain konsertti oli yksi jännittävimmistä Sibelius-tapahtumista koskaan ja jopa vallankumouksellinen. Sibelius oli aivan toisenlaista kuin missään muussa esityksessä, läpikuultavaa ja puettu hämmästyttävään värispektriin. Toivottavasti lisää on tulossa ennemmin kuin myöhemmin.
AIM – Adventures in Music / Jari Kallio 19.10.2020
Tanssiva Eurooppa
Suomalaisen barokkiorkesterin ainutlaatuinen ja monipuolinen ohjelmistovalinta houkutteli heti. Sekään ei haitannut, että kaikki kahdeksan muusikkoa olivat taitavia ja kokeneita barokkispesialisteja. – – Saimme nauttia jännittävistä sekvensseistä, kauniisti valmistetuista kadensseista ja hienoista ornamenteista.
Hufvudstadsbladet / Fiona Chow 13.10.2020
Venetsian loistoa
Baldassare Galuppin g-molli-jousikonserton esitys oli tyylikäs. Siinä samoin kuin muuallakin FiBO kunnostautui myös koristeiden viljelyssä.
Helsingin Sanomat / Veijo Murtomäki 5.10.2020
Rakkauden puutarha
Ei ollut helppoa Adoniksellakaan – Suomalainen barokkiorkesteri loi harmonian seitsemännen taivaan
Kulttuuritoimitus / Kari Pitkänen 14.2.2020
Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) oli tehnyt konsertista oivallisen kokonaistaideteoksen liittämällä serenatan alkuun ja lomiin muiden napolilaisten sävellyksiä: – –
Kun vielä laulajat liikkuivat yleisön seassa ja tekstin runsaat viittaukset satakieleen sekä muihin lintusiin saivat tuekseen runsaita tilan täyttäneitä liverryksiä, tuloksena oli jotain paljon enemmän kuin vain yhden vokaaliteoksen esitys.
– – Päästiin barokin ytimeen: ällistyksen ja hämmästyksen (stupore e meraviglia) heräämiseen ja välittymiseen laulun ihmeen välityksellä.
Helsingin Sanomat / Veijo Murtomäki 15.2.2020
2019
Elementit
Suomalainen barokkisoitto on saavuttanut täysi-ikäisyyden. Meille on kasvanut barokin ja myös klassisen ajan musiikin parissa koulittu muusikkokunta, joka yltää täysin kansainvälisen tason esityksiin. – – Juhlakonsertti oli osin nostalginen katsahdus taaksepäin, myös ohjelman puolesta. Mutta ennen kaikkea se oli riemukas, inspiroitunut ja upeaan osaamiseen perustuva, barokin loistoa kuuluttava tilaisuus.
Helsingin Sanomat / Veijo Murtomäki 26.11.2019
Suurin erehdys 30 vuoden aikana on ollut nimen vaihtaminen hauskasta Kuudennen kerroksen orkesterista huipputylsään Suomalaiseen barokkiorkesteriin, mutta muuten kehitys on mennyt luotisuoraan ylöspäin, ja parhaimpina hetkinä, kuten sunnuntaina, soitto on erittäin lähellä alan ehdotonta kansainvälistä huippua. Vaikuttavaa!
Hufvudstadsbladet / Mats Liljeroos 26.11.2019
Sointi oli loistelias olematta räikeä. Bernardini innosti soittajat iloiseen finaaliin. Varsinkin rytmiset koukut, ylimääräistä teosta myöten, saivat yleisön – ja soittajatkin – nauramaan.
Hämeen Sanomat / Sakari Hildén 28.11.2019
From Russia with love
Kaiken kaikkiaan ilta osoittautui valaisevaksi ja musiikillisesti virkistäväksi.
General-Anzeiger / Guido Krawinkel 22.8.2019
Barokkia Pohjolan hoveista
FiBO esitti sarjan oopperasta Cadmus et Hermione niin tyylitaitoisesti, että soitto ylsi aikamme parhaiden ranskalaisorkestereiden taholle!
Helsingin Sanomat / Veijo Murtomäki 31.3.2019
Helsinki Window (CD)
Suomalainen barokkiorkesteri on ottanut levytuotannon omiin käsiinsä, ja tuotteen laadun perusteella se on kannattanut.
Ylen Uudet levyt -ohjelma / Kare Eskola 12.2.2019
2018
Dussek: Concerto for two pianos & chamber works (CD)
Jäljennetyillä fortepianoilla soittavat Ljubimov ja Paštšenko antavat häikäisevän esityksen Suomalaisen barokkiorkesterin kanssa.
The Sunday Times 23.12.2018
Aleksei Ljubimov on saanut levytykseensä korkeatasoisiksi kumppaneikseen Olga Paštšenkon ja Suomalaisen barokkiorkesterin muusikot, jotka musisoivat antaumuksella ja vahvasti historian tuntien.
Fono Forum / Ingo Harden 18.1.2019
Terävää soittoa Suomalaiselta barokkiorkesterilta.
The Guardian / Nicholas Kenyon 27.1.2019
Il trionfo del tempo e del disinganno
Ei olisi voinut toivoa hienompaa ja joustavampaa solisteja tukevaa musisointia kuin mitä Suomalainen barokkiorkesteri tarjosi ensivierailullaan Nürnbergin kansainvälisellä urkuviikolla.
Süddeutsche Zeitung / Stephan Schwarz-Peters 10.6.2018
Suomalaisen barokkiorkesterin ja keskieurooppalaisten laulusolistien täydellisyyttä hiponeen esityksen perusteella varhaisversio on upea ja koskettava teos, oratorion riemuvoitto.
Helsingin Sanomat / Veijo Murtomäki 23.9.2018
FiBO & Amandine
Tänä vuonna kuultiin korkeatasoista instrumentaalimusiikkia muun muassa tarttuvasti soittavalta Suomalaiselta barokkiorkesterilta.
nmz – neue musikzeitung / Juan Martin Koch 22.5.2018
– – geben Beyer und die Finnen in vollendeter barocker Klangrede und rechtfertigen das Schlusserteil: sensationell!
Neumarkter Nachrichten / Uwe Mitsching 22.5.2018
Suomalainen barokkiorkesteri – – on 25-vuotisen historiansa aikana kehittynyt Freiburgin barokkiorkesterin kaltaiseksi notkeaksi äänelliseksi kokonaisuudeksi. Reagointi on nopeaa ja sielukasta, klangi on yhtenäinen ja selkeästi määritelty.
KlassikInfo.de / Laszlo Molnar 31.5.2018
Sunnuntai-illan pääkonsertissa (Kolminaisuudenkirkossa kello 20) esiintyi vaikuttava Suomalainen barokkiorkesteri innoittavan viulisti Amandine Beyerin johdolla.
andrewbensonwilson.org / Andrew Benson-Wilson 19.6.2018
Es gehen einem ohnehin die Superlative beidemdiesjährigen Festival aus. Etwa für dasschlicht „Suiten-Concerti grossi-Soloconcerti“ betitelte Programm des Finnish Baroque Orchestra unter und mit der fabelhaften Geigerin und Konzertmeisterin Amandine Beyer aus Aix-en-Provence. Eine Jumelageaus mediterraner Virtuosität bis an die Grenzen des Manierismus und einem perfekten,21-köpfigen Ensemble. – – Den Finnen allerdings machte niemand einen Spitzenplatz bei diesem Festival streitig.
Bayerische Staatszeitung und Bayerischer Staatsanzeiger / Uwe Mitsching 2019
Dido & Aeneas
Viitteellisesti ohjatun konserttiesityksen dynamo ja ekspertti oli Justin Doyle. Suomalainen barokkiorkesteri soitti totutun korkealla tasollaan.
Helsingin Sanomat / Jukka Isopuro 28.4.2018
Zeitgeist
Festivaalin nimikkomies, Ludwig van Beethoven, tyhjensi kuitenkin pajatson. Meta4:n ja Suomalaisen barokkiorkesterin taitavat muusikot tekivät mestarin toisesta sinfoniasta vastakohtien pyörremyrskyn. Yhtä rohkeaa ja värikästä esitystä en muista kuulleeni!
Helsingin Sanomat / Veijo Murtomäki 22.1.2018