Edwaert Collier: Vanitas (1661). Kansallisgalleria / Sinebrychoffin taidemuseo.
Edwaert Collier: Vanitas (1661). Kansallisgalleria / Sinebrychoffin taidemuseo.
Pe 8.6.2018 klo 20 Pyhän Sebaldin kirkko, Nürnberg
Nürnbergin kansainvälinen urkuviikko
Pe 21.9.2018 klo 19 Johanneksenkirkko, Helsinki

Il trionfo del tempo e del disinganno

Händelin oratorioharvinaisuus

Händel

Maria Erlacher, sopraano (La bellezza)
Maria Ladurner (Nürnberg) / Marie Luise Werneburg (Helsinki), sopraano (Il piacere)
Marian Dijkhuizen, altto (Il disinganno)
Nino Aurelio Gmünder, tenori (Il tempo)
Suomalainen barokkiorkesteri
Georg Kallweit ja Petteri Pitko, musiikin johto
Ilka Seifert ja Folkert Uhde, konsepti ja ohjaus
Jörg Bittner, valaistus

×

Väkevän koristeellisia barokkimelodioita, suuria tunteita ja ällistyttävän tarkkaa psykologiaa. Tätä kaikkea on Georg Friedrich Händelin oratorioharvinaisuus Il trionfo del tempo e del disinganno (Ajan ja tiedon voitto), jonka Suomalainen barokkiorkesteri esittää yhteistyössä Nürnbergin kansainvälisen urkuviikon kanssa. Folkert Uhde ja Ilka Seifert dramatisoivat teoksen, ja FiBOn vieraaksi saapuu Saksasta joukko nuoria laulajakykyjä. Tuotanto kuullaan kesällä Nürnbergissä, ja syyskuussa se tuodaan Suomeen.

Ajan ja tiedon voitto kulki Händelin mukana koko tämän elämän ajan. Syntyessään Roomassa vuonna 1707 se oli musiikkidraaman mestarin ensimmäinen oratorio. Kun Händel myöhemmin Lontoossa omistautui oopperakautensa jälkeen oratorioille, hän työsti myös tästä teoksesta uuden, englantilaiselle yleisölle suunnatun version. Muutama vuosi ennen hänen kuolemaansa oratorio muokattiin vielä englanninkieliseen asuun.

Nyt kuullaan kuitenkin alkuperäinen Rooman-versio, jossa barokkinen dramaattisuus esiintyy täydessä loistossaan. 1700-luvulla rakastettiin arvoituksellisia allegorioita. Kertomus Kauneudesta, jota Aika ja Tieto yrittävät kiskoa Nautinnon otteesta, edusti aikalaisille tuttua kuvastoa. Nykyajan näkökulmasta se on ehtaa psykoanalyysiä, ajatuksia herättävä kertomus yksilön kasvusta kohti itsensä hyväksymistä.

Nuori Händel tulkitsee musiikillaan luovasti libreton monitulkintaisia kuvia sekä piirtää allegoriahahmoista psykologisesti rikkaat muotokuvat. Oratorio tarjosi hänelle käypää materiaalia myös tulevaisuuteen: esimerkiksi hittiaaria ”Lascia ch'io piangan” prototyyppi kuullaan tässä teoksessa Nautinnon suulla.

Kesto: 2 t (ei väliaikaa)

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.