Olga Paštšenko. Kuva: Yat Ho Tsang.
La 20.1.2018 klo 15 Temppeliaukion kirkko, Helsinki
RSO-festivaali

Zeitgeist

Ensimmäisen RSO-festivaalin kuudes konsertti

Kraus–Dussek–Beethoven

Meta4, liidaus
Aleksei Ljubimov & Olga Paštšenko, fortepiano
Suomalainen barokkiorkesteri

×

1700–1800-lukujen vaihteen Zeitgeist, ajan henki, oli kuohuva. Ranskan vallankumous jälkimaininkeineen myllersi Euroopan perustavasti, ja taide oli pakotettu uudistumaan. Tasapainoon pyrkivän klassismin rinnalla oli elänyt jo vuosikymmeniä myrskyisä, romantiikkaa enteilevä ilmaisu, joka nyt puski esiin taiteen vapautta ja luovuutta korostavana suuntauksena. Romantiikan kauden synnylle ratkaisevin säveltäjä oli Ludwig van Beethoven, jonka voi jopa nähdä länsimaisen musiikinhistorian kulkuun eniten vaikuttaneena yksittäisenä henkilönä. Beethoven ei kuitenkaan ollut yksin. Zeitgeistin käsitteeseen liittyy ajatus siitä, että suurmiesten sijaan maailmaa liikuttavat aikakauden ihanteet, jotka muutosvoimaksi kristallisoituneina välittyvät tekoihin ja taiteeseen.

Nyt ensimmäistä kertaa järjestettävän RSO-festivaalin teemana on Beethoven. Suomalainen barokkiorkesteri esittelee vierailukonsertissaan nuoren Beethovenin aikansa Euroopan kontekstissa, rinta rinnan ajan henkeä ilmentäneiden säveltäjien kanssa. Konsertti huipentuu Beethovenin toiseen sinfoniaan (1802), joka heittää haasteen klassistiselle perinteelle kierolla monisyisyydellään, laajuudellaan ja jännitteisellä energiallaan. 

Saksalaissyntyinen mutta ruotsalaistunut Joseph Martin Kraus kiritti Tukholman hovista merkittävän kulttuurikeskuksen. Tyylillisesti aikansa etulinjassa ollut säveltäjä tunnettiin erityisesti oopperoistaan ja näyttämöteoksistaan, kuten Olympie-näytelmämusiikista (1792), josta nyt kuullaan alkusoitto. Kosmopoliittinen tšekki Jan Ladislav Dussek, syntyjään Jan Václav Dusík, oli eräänlainen varhaisromantiikan Liszt, kansainvälisesti konsertoiva pianon supertähti, joka sävelsi romantiikkaa enteilevää pianomusiikkia. Dussekin osapuilleen vuonna 1806 valmistunut kaksoispianokonsertto eli ”suuri sinfonia concertante kahdelle pianolle ja orkesterille” kuvastaa hänen omaperäistä konserttosäveltämistään. On mahdollista, että Beethoven sai ideoita Dussekin musiikista.

Kesto: 1 t 40 min (sis. väliajan)

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.