Hulluna sinuun
Barokin gestiikan, tanssin ja musiikin kohtaamisia
Clérambault – Campra – Lully – Couperin – de la Barre – Händel – Corelli – Pécour
Tuuli Lindeberg, sopraano
Minna Nyberg, barokkigestiikka
Sigrid T’Hooft, gestiikkaosien ohjaus
Jani Sunnarborg, fagotti ja barokkitanssi
FiBO Players
Barokin musiikki koostui eleistä, retorisista osasista, jotka muodostivat suurempia kokonaisuuksia ja pyrkivät vaikuttamaan tunteisiin ja kertomaan tarinaa. Noiden eleiden vahvistamiseksi laulajalta vaadittiin käsien eleitä. Laulajan oikean käden katsottiin jopa olevan toinen ääni; energia virtasi kehon läpi ja purkautui eleinä ja ilmeinä. Barokin ajan tanssin tuli aina ilmaista täydellisesti musiikin karaktäärejä. Sekin koostui nimettävissä olevista askelsarjoista, ja kädet elehtivät tiettyjen sääntöjen mukaan huolehtien aina tasapainoisesta epäsymmetriasta.
Konsertin keskiössä on ranskalaisen soitinmusiikin, laulumusiikin, fyysisen näyttämöilmaisun ja näyttämötanssin eleiden tarkastelu vertailemalla eri lajien eleitä yhdessä ja erikseen. Mitä yhteistä tai eroa niillä on? Kuinka ne sulautuvat yhteen ja kuinka ne täydentävät toisiaan?
Amor eli ihastuttava valloittaja ja rakas sydämen hirmuvaltias haavoittaa nuolillaan jumaliakin. Konsertissa kohdataan juoniva Venus, petettynä raivoava Medea, rukoileva Kleopatra ja muutamia nimettömiä uhreja lemmentuskissaan.
Sopraano Tuuli Lindeberg korvaa sairastuneen Minna Nybergin, joka vastaa kuitenkin barokkigestiikasta. Ohjelma pysyy täten samana.
Kesto: 1 t 30 min (sis. väliajan)