Hanna Haapamäki. Kuva: Markku Pihlaja.
La 27.10.2018 klo 20 Església de la Mare de Déu dels Àngels, La Porciúncula, Palma
Festival de Música Antiga de Palma
Su 28.10.2018 klo 12 Santuari de la Mare de Dèu de Coaner, Sant Mateu de Bages
Música i Experiències al Territori Barroc

Tunes and Mascarades

Musiikkia 1600-luvun Englannista

van Eyck – anon. – Virtaperko – D. Purcell – Bull – Matteis – H. Purcell

FiBO Players:
  Hanna Haapamäki, nokkahuilu
   Jussi Seppänen, sello
   Marianna Henriksson, cembalo

×

1600-luvun viimeisinä vuosikymmeninä englantilaiset olivat jo tulleet tutuiksi kahden barokin ajan tärkeimmän musiikkityylin, italialaisen ja ranskalaisen, kanssa. Erityisesti saaren oman pojan, Henry Purcellin (1659–1695) eri tyylejä yhdistävällä tuotannolla oli tähän suuri vaikutus. Uudelle vuosisadalle tultaessa Englanti olikin jo hyvin vastaanottavainen manner-Euroopan vaikutteille.

Yläluokan nuorten miesten ”Grand Tour”, sivistämismatka Euroopan metropoleihin poiki teattereista, oopperoista ja konserttielämästä innostuneita kotiinpalaajia, jotka lämpimästi toivottivat tervetulleeksi ulkomaiset virtuoosit, laulajat ja säveltäjät rikastuttamaan myös kotikaupunkinsa kulttuurielämää. Lukematon määrä muusikoita ja säveltäjiä Saksasta, Itävallasta ja Ranskasta kerääntyikin Lontooseen. Aivan erityisesti sumujen saaren mahdollisuudet houkuttelivat italialaisia virtuooseja. Ilo oli varmasti molemminpuolinen.

1600-luvun jälkimmäisellä puoliskolla Englannissa ei ollut vielä koettu vuosisadan suurimman musiikillisen muoti-ilmiön maihinnousua: Italiasta lähtöisin olevalle oopperalle ei vielä ollut kysyntää johtuen omaperäisen masque-perinteen vahvasta asemasta teatterihullussa maassa. Masque on eräänlainen välipalakomedia, helppoa viihdettä: kepeitä ja yksinkertaisia purematta nieltäviä laulun- ja tanssinrenkutuksia, yleisölle tuttuja arkkityyppisiä hahmoja (kuten taruolentoja, humalikkoja ja paimenia).

Teatteriesityksissä oli siis useimmiten myös musiikkituokioita, mutta toisin kuin oopperaperinteessä päähenkilöt eivät laulaneet, vaan sen kunnian saivat viihdyttävät sivuhenkilöt, tai sitten tapahtumia tai tunnelmia kertojina kommentoivat irralliset henkilöt.

Barokin lisäksi ohjelmassa on kaksi Olli Virtaperkon teosta, ensimmäinen cembalolle, toinen sellolle ja cembalolle.

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.