
Messias-oratorio
Matka Messiaan ytimeen
Händel
FiBO Singers:
Tuuli Lindeberg ja Kajsa Dahlbäck, sopraano
Teppo Lampela ja Katariina Heikkilä, altto
Jussi Salonen ja Martti Anttila, tenori
Jussi Lehtipuu ja Sampo Haapaniemi, basso
FiBO Players
Antti Tikkanen, viulu ja liidaus
Halleluja-kuoro on synonyymi suurelliselle kirkkomusiikille, aariat toistuvat laulukilpailujen alkuerissä, melodiat ovat menettäneet juurensa. Kun tuntuu siltä, että Messias on kulunut puhki jo ajat sitten, on aika kaivaa Händelin soitetuin teos kliseiden alta ja katsoa supersuosion saavuttanutta oratoriota kasvoista kasvoihin.
Händelin kuoleman jälkeen Englannin valtasi Messias-buumi, ja jo 1780-luvulla esityskokoonpanot alkoivat paisua. Alkuperäistä partituuria muokattiin häikäilemättä, ja 1800-luvulla toinen toistaan suuremmat, jopa 2 000 hengen jättikuorot tuntuivat kilpailevat paikasta ennätysten kirjassa. Messias-mopo karkasi käsistä. 1900-luvulla heräsi kysymys, voisiko tätä tehdä toisin, olisiko Händelin alkuperäinen visio sittenkin parempi?
Händelin elinaikana Messiasta esitti 20–30 laulajan kuoro, jousisto oli pieni ja puhaltimia mukana hillitysti. Myöhemmin modernin sinfoniaorkesterin puhallinarsenaali tuotiin mukaan, ja suuret konserttisalit, suuret yleisöt ja suuri suosio käynnistivät megalomaanisuuden kierteen, joka oli aika katkaista vanhan musiikin liikkeen nousun myötä.
Barokkiorkesterin ja pienen kuoron voimin oratorion ydin ei peity jättimäisyyden alle. Kun Händel kääntyi italialaisesta oopperasta englantilaisen oratorion tielle, säilyi oopperamaisuus teoksissa kuitenkin jännittäviä tarinoita, yllättäviä käänteitä ja koskettavia henkilöhahmoja myöten. Messias on toisenlainen. Se piirtää kristinuskon suuren kertomuksen punaisen langan salaperäisellä voimalla ja dramaattisia jännitteitä uhkuen. Keskiössä on Messias, pelastaja, jonka suhde kuoron esittämään ihmiskuntaan luo puitteet symboliselle ja rituaalinomaiselle näytelmälle.
Kesto: 2 t 30 min (sis. väliajan)