Un'alma innamorata
Händelin italialaisia kantaatteja
Händel – A. Scarlatti – D. Scarlatti
Carolyn Sampson, sopraano
FiBO Players:
Pauliina Fred, traverso ja nokkahuilu
Anthony Marini, viulu
Dora Asterstad, viulu
Jussi Seppänen, sello
Louna Hosia, viola da gamba
Marianna Henriksson, cembalo
Eero Palviainen, teorbi
Hanna Haapamäki, nokkahuilu ja traverso
Sopraanotähti Carolyn Sampson on tuikkinut barokkimusiikin taivaalla jo pitkään. Nyt Vanhassakirkossa Helsingissä ja Järvenpään kirkossa kuullaan Händelin Italiassa säveltämiä kantaatteja sekä isä Alessandro ja poika Domenico Scarlattin viehättävää soitinmusiikkia. FiBO ja Sampson vievät ohjelman seuraavaksi myös Lontoon legendaariseen Wigmore Halliin.
"Giorgio Federico Hendel" (1685–1759) saapui Roomaan Hampurista vuonna 1707. Kolmena vuotenaan Italiassa nuori muusikko hurmasi yleisönsä ja sai esimerkiksi Venetsiassa lempinimen "il caro Sassone", rakas saksilainen.
Roomassa Händel löysi tärkeät suojelijat markiisi Ruspolista ja kardinaali Pamphilista. Ruspolin sopraanoihin lukeutui taiturillinen Margherita Durastanti, ja Pamphili tilasi musiikkia librettoihinsa. Tra le fiamme (noin 1708) Pamphilin tekstiin kertoo Ikaroksen ja Daidaloksen myytin avulla, ettei kaikkia sydämen leimahduksia tule seurata. Sopraanolta vaaditaan lennokkuutta, ja värikkäässä soitinnuksessa gambisti loistaa. Alpestre montessa (noin 1707) puolestaan nymfin jättämä rakastaja saa lohtua vain kuolemasta ja musiikin väkevistä harmonioista. Un'alma innamorata -kantaatissa lauletaan rakkaudesta ja sen säännöistä vankeutena, josta ei voi vapautua. Libreton puhujalla on lääkkeensä. Toisessa aariassa sopraano kertookin ottavansa mieluummin useita rakastajia ja vannoo naurun nimeen.
Händelin Roomassa kantaatin mestari oli Alessandro Scarlatti (1660–1725). Soitinmusiikkia Alessandrolta tilattiin vähemmän, mutta sonaatti huiluille ja viuluille sekä huilukonsertto eivät selitä sitä, miksi näin on. Alessandron poika Domenico (1685–1757) ja Händel tulivat toimeen mainiosti. He antautuivat Roomassa myös kosketinvirtuoosien väliseen mittelöön, jonka kardinaali Ottoboni järjesti. Välinumerona kuultava Domenicon sonaatti esittelee syvällisesti fantasioivan muusikon.
Järvenpään-konsertti järjestetään FiBOn, Järvenpään kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden ja Järvenpään seurakunnan yhteistyönä.
Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)