Carolyn Sampson. Kuva: Marco Borggreve.
Su 15.1.2023 klo 18 Vanhakirkko, Helsinki
Ma 16.1.2023 klo 19 Järvenpään kirkko, Järvenpää
To 19.1.2023 klo 19.30 Wigmore Hall, Lontoo

Un'alma innamorata

Händelin italialaisia kantaatteja

Händel – A. Scarlatti – D. Scarlatti

Carolyn Sampson, sopraano
FiBO Players:
  Pauliina Fred, traverso ja nokkahuilu
  Anthony Marini, viulu
  Dora Asterstad, viulu
  Jussi Seppänen, sello
  Louna Hosia, viola da gamba
  Marianna Henriksson, cembalo
  Eero Palviainen, teorbi
  Hanna Haapamäki, nokkahuilu ja traverso

×

KÄSIOHJELMA

Sopraanotähti Carolyn Sampson on tuikkinut barokkimusiikin taivaalla jo pitkään. Nyt Vanhassakirkossa Helsingissä ja Järvenpään kirkossa kuullaan Händelin Italiassa säveltämiä kantaatteja sekä isä Alessandro ja poika Domenico Scarlattin viehättävää soitinmusiikkia. FiBO ja Sampson vievät ohjelman seuraavaksi myös Lontoon legendaariseen Wigmore Halliin.

"Giorgio Federico Hendel" (1685–1759) saapui Roomaan Hampurista vuonna 1707. Kolmena vuotenaan Italiassa nuori muusikko hurmasi yleisönsä ja sai esimerkiksi Venetsiassa lempinimen "il caro Sassone", rakas saksilainen.

Roomassa Händel löysi tärkeät suojelijat markiisi Ruspolista ja kardinaali Pamphilista. Ruspolin sopraanoihin lukeutui taiturillinen Margherita Durastanti, ja Pamphili tilasi musiikkia librettoihinsa. Tra le fiamme (noin 1708) Pamphilin tekstiin kertoo Ikaroksen ja Daidaloksen myytin avulla, ettei kaikkia sydämen leimahduksia tule seurata. Sopraanolta vaaditaan lennokkuutta, ja värikkäässä soitinnuksessa gambisti loistaa. Alpestre montessa (noin 1707) puolestaan nymfin jättämä rakastaja saa lohtua vain kuolemasta ja musiikin väkevistä harmonioista. Un'alma innamorata -kantaatissa lauletaan rakkaudesta ja sen säännöistä vankeutena, josta ei voi vapautua. Libreton puhujalla on lääkkeensä. Toisessa aariassa sopraano kertookin ottavansa mieluummin useita rakastajia ja vannoo naurun nimeen.

Händelin Roomassa kantaatin mestari oli Alessandro Scarlatti (1660–1725). Soitinmusiikkia Alessandrolta tilattiin vähemmän, mutta sonaatti huiluille ja viuluille sekä huilukonsertto eivät selitä sitä, miksi näin on. Alessandron poika Domenico (1685–1757) ja Händel tulivat toimeen mainiosti. He antautuivat Roomassa myös kosketinvirtuoosien väliseen mittelöön, jonka kardinaali Ottoboni järjesti. Välinumerona kuultava Domenicon sonaatti esittelee syvällisesti fantasioivan muusikon.

Järvenpään-konsertti järjestetään FiBOn, Järvenpään kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden ja Järvenpään seurakunnan yhteistyönä.

Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.