Brexit Music
Renessanssia ja barokkia Englannista
Byrd–Dowland–Holborne–Locke–Purcell
Meeri Pulakka, sopraano
Suomalainen barokkiorkesteri
Elisabeth I:n hallituskaudella (1558–1603) Englanti nousi eurooppalaiseksi suurvallaksi. Maan sisäpolitiikassa aikaa varjostivat kuitenkin uskonnolliset kamppailut protestanttien ja katolisten välillä. Silti 1500-luvun jälkipuoli oli taiteiden kukoistusaikaa, ja Anthony Holbornen consort-kappaleet, John Dowlandin luuttulaulut ja William Byrdin cembalomusiikki syntyivät noina kultaisina vuosikymmeninä.
Brittein saarten maantieteellinen eristäytyneisyys Manner-Euroopasta ja samanaikainen kansainvälisyys ovat kautta vuosisatojen vaikuttaneet alueen kulttuuriin. 1600-luvun englantilainen musiikki heijasteleekin hyvin näitä kahta vastakohtaista suuntausta. Myrskyisän vuosisadan jakoivat kahtia sisällisota ja sitä seurannut lyhyt tasavaltalaisuuden aika, jonka tiukan uskonnollinen ilmapiiri lamaannutti myös kulttuurielämän. Kuningasvallan palauttamisen ja restauraation myötä teatterit avasivat taas ovensa ja musiikki soi. Maanpaosta palannut hovi toi mukanaan uusia mannermaisia impulsseja, jotka vaikuttivat hedelmällisesti myös musiikkielämään. Ranskalaiset ja italialaiset vaikutteet sulautuivat luontevasti brittiläiseen perinteeseen ja synnyttivät hyvin omaperäistä musiikkia.
Matthew Locke taas työskenteli Englannin hovissa, ja hänet tunnetaan parhaiten naamionäytelmistään ja teatterimusiikistaan. Locken seuraajana hovissa työskenteli Henry Purcell. Lahjakkaan mutta nuorena kuolleen Purcellin tuotanto on hienoin esimerkki mannermaisten vaikutteiden ja brittiläisen kulttuurin kohtaamisesta, ja häntä pidetäänkin 1600-luvun merkittävimpänä englantilaisen säveltäjänä.
Kesto: REDIssä ja Sipoossa 1 t (ei väliaikaa), Pukkilassa 1 t 45 min (sis. väliajan)
Barokkia Kalasataman yössä -sarjan tapahtumia kuvataan videolle, ja tallennettua materiaalia käytetään Helsingin kaupungin markkinointiin ja viestintään eri kanavissa.