Cantores Minores. Kuva: Tiiu Kaitalo.
Ke 17.4.2019 klo 19 Tuomiokirkko, Helsinki
Pe 19.4.2019 klo 18 Tuomiokirkko, Helsinki

Johannes-passio

Suomen rakastetuin Johannes-passio

J. S. Bach

Tom Nyman, tenori (evankelista)
Jyrki Korhonen, basso (Jeesus)
Helena Juntunen, sopraano
Teppo Lampela, kontratenori
Niall Chorell, tenori
Tommi Hakala, basso
Veikko Vallinoja, baritoni
Cantores Minores
Suomalainen barokkiorkesteri
Hannu Norjanen, johtaja

×

Johann Sebastian Bachin (1685–1750) Johannes-passion ensiesitys tapahtui Leipzigin Pyhän Nikolauksen kirkossa pitkänäperjantaina vuonna 1724. Bach oli aloittanut uudessa toimessaan tuomaskanttorina vain kymmenen kuukautta aikaisemmin. Johannes-passiollaan Bach aloitti vuotuisten suurten kirkkomusiikkiteostensa esitykset, joihin hän oli alkanut valmistautua jo edellisenä vuonna välittömästi virkanimityksensä jälkeen.

Johannes-passio, Bachin ensimmäinen suurimuotoinen sävellys, on säilynyt viitenä eri versiona. Säveltäjä korjaili ja uudisti teostaan noin 25 vuoden aikana useasti, kun taas hänen toinen suuri passiosävellyksensä, Matteus-passio, sai lopullisen muotonsa suhteellisen nopeasti jo vuonna 1736 (ensiesitys viimeistään 1729, mutta luultavasti jo vuonna 1727). Miksi Bachilla oli tarve muokata Johannes-passiotaan aina uudestaan? Tärkein syy on luultavasti Johannes-passion tekstin epäyhtenäisyys. Johannes-passioon säveltäjä käytti Raamatun lisäksi useiden eri kirjoittajien tekstejä. Matteus-passiota säveltäessään Bachilla oli taasen käytössään Picanderin (Christian Friederich Henrici) kirjoittama yhtenäinen libretto. Johannes-passion tekstin epäyhtenäisyyden takia Bach on selvästi halunnut kokeilla erilaisia rakenteellisia ratkaisuja teoksen saattamiseksi draamallisesti yhtenäisemmäksi.

Vaikka Johannes-passion syntyhistoria on monivaiheinen, se ei vähennä sen musiikillista merkittävyyttä. Se on osoitus tekijänsä nerokkaasta musiikillisesta keksinnästä ja ammattitaidosta. Johannes-passio jää valitettavan helposti isoveljenä pidetyn Matteus-passion varjoon, koska Matteus-passiota pidetään yleisesti täydellisenä kokonaisuutena ilman tekstin tuomaa rosoisuutta. Johannes-passion varjoon jäämisen syynä on ainakin osittain pidettävä myöskin Felix Mendelssohnin (1809–1847) Matteus-passion Berliinin-esitystä vuonna 1829, jonka myötä Bach säveltäjänä tavallaan nostettiin unohduksista. Siitä seurasi kuitenkin myös se, että Matteus-passio kohotettiin säveltaiteen Pantheoniin ja Johannes-passio jäi ”vähäpätöisempänä” ja epäyhtenäisempänä teoksena aliarvostettuun asemaan. Onneksi Johannes-passio on nykyisin tullut varjosta takaisin päivänvaloon, ja se on saanut ansaitsemansa paikan ohjelmistossa.

Kesto: 2 t 15 min (ei väliaikaa)

Liput 15/25*/30/40*/50/65 €: Ticketmasterin lipunmyyntipisteet, Ticketmaster.fi ja ovimyynti

* alennusryhmät