Yö on tähtikirkas
Musiikkia Italian mestareilta
Pandolfi Mealli – Spadi – Kapsberger – Leonarda – Matteis – Rognoni – Bertali
Anna Rainio, viulu
Mikko Ikäheimo, luutut ja kitara / Anna-Maaria Oramo, cembalo (31.8.)
Varsinainen soitinmusiikin valtakausi alkoi 1500-luvun taitteessa, kun aiemmin keskiajalla soittimia oli käytetty lähinnä korvaamaan tai kaksintamaan lauluosuuksia. 1500-luvulla improvisaation ohella instrumenttikappaleita alettiin nuotintaa, jolloin syntyi itsenäisiä soitinsävellyksiä. Tällöin julkaistiin myös ensimmäisiä pelkille soittimille tarkoitettuja nuottikokoelmia. 1600-luvun vaihteessa musiikkimaailmassa tapahtui suuria mullistuksia. Harmoniaa alettiin pikakirjoittaa numeroimalla (kenraalibasso), ja renessanssipolyfoniaa seurasi monodia, jossa harmonia itsenäisenä elementtinä säesti yksiäänistä melodiaa. Lisäksi oopperan, konserton ja sonaatin varhaiset muodot ovat peräisin 1600-luvun taitteesta. Myös muusikot alkoivat erikoistua. Kun renessanssimuusikko oli ollut samalla sekä säveltäjä, instrumentalisti, laulaja että kapellimestari, alkoi nyt erikoistuminen muun muassa solisteihin ja säveltäjiin. Soittajat pyrkivät edelleen jäljittelemään laulajien ilmaisua, mutta samalla myös eri soittimille tyypillinen soitto- ja kirjoitustapa alkoi vähitellen kehittyä.
Vaikka Italia oli pitkään poliittisesti hajanainen ja pirstaloitunut ruhtinaskuntien ja kaupunkivaltioiden maa, säilyi se koko barokin ajan musiikin keskeisenä vaikuttajana. Vauraat kaupunkivaltiot, kuten Rooma, Venetsia ja Milano, kilpailivat keskenään myös taiteiden ja kulttuurin saralla, mikä loi paljon kysyntää muusikoille ja säveltäjille. Italiaista tyyliä matkittiin ja jäljiteltiin laajasti ympäri Eurooppaa. Tämän illan konserttiohjelma keskittyy 1600-luvun italiaissäveltäjien tuotantoon. Osa heistä oli erittäin tuotteliaita ja tunnettuja, toiset ovat jättäneet jälkeensä vain kourallisen teoksia.
Uuden ilmaisun ja muotojen kehittyminen tapahtui varhaisessa barokissa rohkean kokeilemisen kautta. Improvisaatiolla oli suuri rooli musiikissa läpi barokin. Varhaista improvisointia, diminuutiotaitoa, opetettiin muun muassa lukuisissa erilaisissa oppaissa. Oppaiden lisäksi julkaistiin nuottikokoelmia, joissa tekijä esitteli tunnettujen teoksien diminuutioita omina töinään/sävellyksinään. Usein teokset sisälsivät sekä ohjeita että kokonaisten sävellysten diminuointeja. Esimerkiksi ohjelmassa kuultavat Spadin ja Rognonin kirjoittamat diminuutiot kahteen madrigaaliin antavat näytteitä jo varhaisesta taiturillisesta instrumentin käsittelytaidosta.
Kesto: 1 t (ei väliaikaa); Loviisassa ohjelma jakaantuu useampaan kohteeseen
Aikataulu Loviisassa 24.8.
Klo 11–11.15: talo 2, Kuninkaanlampi (Kuhlefeltinkatu 8)
Klo 12–12.15: talo 7, Lilla ljuva (Oltermanninkatu 8)
Klo 13–13.15: talo 17, Pitkänpöydäntalo (Mariankatu 7)
Aikataulu Loviisassa 25.8.
Klo 14–14.15: talo 17, Pitkänpöydäntalo (Mariankatu 7)
Klo 15–15.15: talo 7, Lilla ljuva (Oltermanninkatu 8)
Klo 16–16.15: talo 2, Kuninkaanlampi (Kuhlefeltinkatu 8)
Lisätietoja taloista ja niiden sijainnista löytyy Loviisan Wanhat Talot -tapahtuman sivuilta.
Barokkia Kalasataman yössä -sarjan tapahtumia kuvataan videolle, ja tallennettua materiaalia käytetään Helsingin kaupungin markkinointiin ja viestintään eri kanavissa.