Matteus-passio
Kiirastorstain vakio-ohjelmaa
J. S. Bach
Topi Lehtipuu, tenori (evankelista) ja johtaja
Juha Kotilainen, basso (Jeesus)
Hendrickje Van Kerckhove, sopraano
Delphine Galou, altto
Fernando Guimarães, tenori
Aarne Pelkonen, basso
CandoMini, Helsingin konservatorion nuoret laulajat ja Kannelkellot
Suomen Laulu
Suomalainen barokkiorkesteri
Suomen Laulun Matteus-passio on jo ilmiö pääkaupunkiseudun pääsiäismusiikkitarjonnassa. Vuodesta 1921 lähtien Matteus-passio on kuulunut erottamattomana osana sekä suomenlaululaisten että yleisön pääsiäistraditioon. Vuosien mittaan solisteina on ollut sekä ulkomaisia että kotimaisia tähtilaulajia ja nousevia lupauksia, jotka ovat aloittaneet solistiuransa Matteus-passiossa. Vuoden 2019 kapellimestarina debytoi suomalaisten suosikkeihin lukeutuva tenori Topi Lehtipuu, joka tekee harvinaisen kaksoisroolin sekä laulajana että kapellimestarina. Hän ottaa mallia Peter Schreierista, joka 1990-luvun alussa johti Helsingissä Johannes-passion toimien itse sekä kapellimestarina että evankelistana. Muut solistit ovat Lehtipuun itse laajasta verkostostaan valitsemia ja edustavat kansainvälistä barokkilaulajien kärkikaartia.
Matteus-passio (BWV 244) kuvaa pääsiäisen tapahtumia Jeesuksen Betanian ennustuksesta hänen hautaamiseensa saakka. Se kantaesitettiin Leipzigin tuomiokirkossa eri lähteiden mukaan joko pitkänäperjantaina 1727 tai 1729. Bach palasi teokseen vuonna 1736, jolloin hän lisäsi teokseen Johannes-passiosta kuorokoraalin O Mensch, bewein dein Sünde groß ja instrumentaatioon kahdet urut. Lisäksi hän teki pieniä muutoksia partituuriin vuonna 1740. Bach johti itse kantaesityksen, ja hänen tiedetään johtaneen passioidensa esityksiä ainakin vuoteen 1739 asti vuosittain, mahdollisesti myöhemminkin, mutta sen jälkeisistä esityksistä ei ole todisteita.
Teos jatkaa 1600-luvulla saksalaisella kielialueella kehittynyttä dramaattisten oratoriopassioiden perinnettä, jonka varhaisimpia esimerkkejä ovat hampurilaisen Thomas Sellen Johannes-passio vuodelta 1641 ja Heinrich Schützin kolme passiota. Bach oli esittänyt Weimarissa Reinhard Keiserin Markus-passion 1713 tehden siihen joitain lisäyksiä. Leipzigissä oratoriopassio oli muodostunut jo pääsiäisperinteeksi. Johann Kuhnau, Bachin edeltäjä Tuomaskirkossa, oli säveltänyt ja esittänyt oman Markus-passionsa 1722, ja Bach jatkoi tätä perinnettä seuraavana vuonna Johannes-passiollaan.
Kesto: 3 t 15 min (sis. väliajan)