Contemporary Baroque
Aikamme musiikkia vanhoille soittimille
Nordin–Thorvaldsdottir–Nemtsov–Richter
Antti Tikkanen, viulu ja liidaus
Suomalainen barokkiorkesteri
Uuden musiikin esittäminen vanhoilla soittimilla on ollut osa Suomalaisen barokkiorkesterin toimintaa jo vuosia, ja viime aikoina teoksia on tilattu kiihtyvällä tahdilla. Tuntui siis mitä luontevimmalta, että FiBO kesällä 2018 vieraili ensimmäistä kertaa legendaarisella Musiikin aika -nykymusiikkifestivaalilla, jossa kantaesitettiin nousevalta saksalaissäveltäjä Sarah Nemtsovilta (s. 1980) tilattu beyond its simple space. Nyt FiBOn on aika tarjota myös kotisalissaan ensimmäinen kokonaan elävistä säveltäjistä koostuva konserttinsa!
Menneisyyden ja nykyisyyden välimatka on kuitenkin lyhyt – joskus hiuksenhieno. Barokin ystäville tuttuakin tutummasta Vivaldin Neljästä vuodenajasta kuullaan nyt korvia avaava versio, kun FiBO päättää konsertin Max Richterin vuonna 2012 kantaesitettyyn Four Seasons Recomposed -teokseen. Se mallintaa Neljä vuodenaikaa -konsertot minimalistishenkisiksi remixeiksi. Välillä Vivaldi ja Richter käyvät yhtä jalkaa, välillä Richter nyrjäyttää musiikin oivaltavaan kulmaan tai venyttää siitä toiston avulla kosmisiksi barokkimaisemiksi. Uudelleenväritettyjen harmoniapohjien ja elektronisia sointimattoja muistuttavien pintojen tuloksena on korviahivelevää ja älykkäästi toteutettua ambient-Vivaldia.
Sarah Nemtsovin beyond its simple space perustuu amerikkalaisrunoilija Robert Creeleyn Helsinki-aiheiseen runoon. Tekstin meditatiivista arkirealismia heijasteleva yhdeksänsosainen teoskokonaisuus vie barokkisoittimet keskelle nykymusiikin keinovaroja, laajennettuja soittotapoja ja elektronista efektointia. Lisäksi kuullaan barokkisoitinten hienovaraista sointimaailmaa luotaavia kamariteoksia pohjoismaisilta Anna Thorvaldsdottirilta ja Jesper Nordinilta.
Kesto: 2 t (sis. väliajan)
Petteri Pitko alustaa konsertin ja keskustelee Sarah Nemtsovin kanssa Ritarihuoneella 5.2. kello 18–18.30.
Yhteistyössä: Musica nova Helsinki