Maailman synty
Varhaisbarokkia ja suomalaista kansanmusiikkia
Merula–Monteverdi–Strozzi–Uccellini–Valderrábano ja suomalaista kansanmusiikkia
Virpi Räisänen, mezzosopraano
Taito Hoffrén, runolaulu
Suomalaisia kansanmuusikoita
FiBO Players
Suomalaisen barokkiorkesterin 30-vuotisjuhlavuoden aikana matkataan barokin juurille, ja Maailman synty -ohjelma tutkiskelee yhtä barokkimusiikin perusajatuksista, puheen ja musiikin yhteyttä.
Jos renessanssin musiikissa soivat maailmankaikkeuden abstraktit ja universaalit rakenteet, nousi 1600-luvulle tultaessa musiikin keskiöön yksilöllinen ihminen kaikkine tunteineen. Musiikin tehtävä oli ennen kaikkea vaikuttaa kuulijoihin, ja tämä idea kiteytyy hyvin italialaisen Giulio Caccinin laulukoulun Le nuove musiche (Uusi musiikki) sanoissa: “Musiikki on puhetta, vasta sitten rytmejä ja säveliä, päämääränä musiikki, joka tunkeutuu ihmisten mieliin ja saa aikaan niitä ihmeellisiä tehoja, joita suuret filosofit ihailivat.”
Ajatus musiikin maagisesta voimasta esiintyy myös Suomen kansalliseepoksessa Kalevalassa, jonka keskushahmo Väinämöinen omaa ihmeellisen laulun ja soiton mahdin. Väinämöisen hahmossa on paljon yhtäläisyyksiä antiikin mytologian Orfeukseen, myyttiseen laulajaan, joka pystyi lumoamaan luonnon ja ihmiset ja taivuttelemaan jopa Manalan valtiaan antamaan hänelle takaisin kuolleen puolisonsa Eurydiken.
Kansainvälistä uraa tekevä mezzosopraano Virpi Räisänen, runolaulaja Taito Hoffrén ja Suomalaisen barokkiorkesterin muusikoista sekä kansanmuusikoista koostuva yhtye vievät kuulijat matkalle musiikin alkulähteille, jossa italialainen varhaisbarokki ja suomalainen kansanperinne kohtaavat.
Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)