Bach ja circus triste
Murheesta iloon
J. S. Bach
Nukke
Yksipyöräinen, Vesa Purokuru
Viulu, Minna Kangas
Cembalo, Marianna Henriksson
Johann Sebastian Bachin elämä taisi olla ajoittain aikamoista sirkusta!
Johann Sebastian, suurperheen isä ja säveltäjä, kantoi vastuun toinen toistaan vaativammista arkisista ja musiikillisista tehtävistä ja toimista. Vitaalisen elämän rinnalla kulki kaiken aikaa hauraus ja kuolema. Bach joutui elämänsä aikana hautaamaan yli puolet kahdestakymmenestä lapsestaan. Hengissäpysymisen lisäksi läsnä oli taistelu elannosta sekä asennoituminen kulloisenkin työnantajan, kirkon tai hovin vaatimuksiin, oikkuihin, toiveisiin ja odotuksiin. Luovan työn johtoajatuksena ja sisäisenä vaatimuksena hänellä oli hioa yksittäinen sävellysmuoto huippuunsa, mikä johti ainutlaatuiseen järjestykseen ja symmetriaan sekä yksittäisten teosten rakenteessa että teoskokonaisuuksissa.
Hänen sanotaan olleen rakastettava, vaatimaton ja lähimmäisistään huolehtiva henkilö. Säveltäjänä J. S. Bachin yksi tärkeimmistä päämääristä oli hoitaa kirkkomusiikki hyvin. Siten hän vaali Lutherin henkistä perintöä, jossa musiikki on ”Jumalan lahja” ja "teologian jälkeen toisella sijalla”. Lutherin käsitys musiikista "soivina lukuina” sai mahtavan ilmauksen Bachin musiikissa.
Tässä konsertissa FiBOn muusikot keskittyvät Bachin Köthenin kauden (1717–1723) maallisiin tarkoituksiin säveltämään musiikkiin. Musiikki, visuaalisuus ja läsnäolosta kumpuava improvisaatio kulkevat polkujaan, ja rinnakkain nähtynä ja kuultuna ne hahmottuvat joskus yllättävinäkin tunnelmakuvina. Erilaiset elementit etsivät ja hakeutuvat harmoniaan.
Nykysirkuksen keinoin maustetussa kolmen vartin konsertissa minimalistinen päähenkilö, Nukke, kohoaa sävelten, poljennon ja harmonioiden mukana murheen yksinäisestä alhosta kohti iloa. Tapahtumien käänteissä Nuken rinnalla pyörähtelee maaginen Yksipyöräinen, joka sonnustautuneena pitkähelmaiseen pukuun pyörällä liikkuen luo illuusion leijuvasta tanssista. Musiikin karakterit toimivat fyysisen ilmaisun tunnepohjana.
Vita est tempus optimum hominis.
Tänäänkin.
Kesto: 45 min (ei väliaikaa)
Barokkia Kalasataman yössä -sarjan tapahtumia kuvataan videolle, ja tallennettua materiaalia käytetään Helsingin kaupungin markkinointiin ja viestintään eri kanavissa.