Matteus-passio
Suomen Laulun 111. ja 112. passioesitys
J. S. Bach
Topi Lehtipuu, evankelista ja kapellimestari
Matthew Rose, Jeesus
Núria Rial, sopraano
Oleksandra Diachenko, altto
Fernando Guimarães, tenori
Ludwig Mittelhammer, bassobaritoni
CandoMini, Kannelkellot ja Helsingin konservatorion nuoret laulajat (Helsinki) / Sävelsirkut ja Katajanmarjat (Pori)
Suomen Laulu
Suomalainen barokkiorkesteri
Johann Sebastian Bachin Matteus-passiolla ja sekakuoro Suomen Laululla on pitkä yhteinen perinne, sillä kuoron perustaja Heikki Klemetti toi passioesitysten perinteen Suomeen 1921. Helsingin Johanneksenkirkko vakiintui esityspaikaksi jo varhain: tänä vuonna vuorossa on jo 93. esitys Johanneksenkirkossa ja kaikkiaan 111. Suomen Laulun esitys Matteus-passiosta. Perinteen ovat katkaisseet vain sodat ja pandemia. Tänä vuonna esiintyjäkaartissa on vanhan musiikin spesialisteja Isosta-Britanniasta, Espanjasta, Ukrainasta, Saksasta, Portugalista ja Suomesta. Konsertti viedään myös Satakuntaan Keski-Porin kirkkoon.
Passioiden passioksikin nimetty teos on sävelletty kaksoiskuorolle ja -orkesterille sekä solistikaartille. Matteus-passio on toinen Bachin kahdesta kokonaisena säilyneestä passiosta. Teosta ei suinkaan ole esitetty laajasti koko historiansa ajan, vaan Felix Mendelssohn elvytti 1829 tämän noin sadaksi vuodeksi unholaan jääneen, upean pääsiäismusiikkiteoksen, joka rakentuu aarioista, kertovista resitatiiveista, evankelistan kerronnasta, kuoro-osista ja koraaleista. Välillä kuorot ja orkesterit vuorottelevat, välillä kaikki yhtyvät laulamaan ja soittamaan samanaikaisesti. Matteuksen evankeliumin mukainen tarina pääsiäisen tapahtumista etenee evankelistan kertomana ja solistien resitatiiveissa. Aariat ja kuoro-osat pysähtyvät tulkitsemaan yksittäisiä tarinan kohtia. Solisteilla ei ole vain yhtä roolia, vaan he ilmaisevat erilaisia tunnetiloja, kuten tuskaa, katumusta ja raivoa. Myös kuoro vaihtaa roolia ollen välillä opetuslapsijoukko, sotilas, rähjäävä väkijoukko tai tapahtumia pohdiskeleva koraalikuoro. Bach onnistui tavoitteessaan luoda teos, joka ylittäisi liturgisen tarkoituksensa ja kestäisi aikaa. Lähes 300 vuotta myöhemmin saamme todeta, että seuraapa kuulija partituuria, tekstisuomennosta tai keskittyy vain kuuntelemaan, antaa teos jokaiselle jotakin isojen kirkkojen ihmeellisessä akustiikassa.
Kesto: 3 t 15 min (sis. väliajan)