FiBO concertante
Parasta barokkia tutuilta ja tuntemattomilta
Händel–Graun–Telemann–Vivaldi–Geminiani
Teodoro Baù, viola da gamba
Anthony Marini, viulu ja liidaus
Suomalainen barokkiorkesteri
Suomalaisen barokkiorkesterin muusikot 10.3.2023
1. viulu: Anthony Marini, Anne Pekkala, Juha-Pekka Koivisto
2. viulu: Minna Kangas, Irma Niskanen, Dora Asterstad
Alttoviulu: Tuula Riisalo, Laura Kajander
Sello: Lea Pekkala
Kontrabasso: Petri Ainali
Cembalo: Marianna Henriksson
Luuttu: Eero Palviainen
Oboe: Anna Starr, Piia Maunula
Fagotti: Jani Sunnarborg
FiBOn kevätkauden ensimmäinen konsertti Ritarihuoneen residenssisarjassa yhdistää tuttuja vetäviä teoksia vähemmän kuultuihin helmiin välillä hyvin yllättävälläkin tavalla! Konsertin solistina on nuori italialainen gambisti Teodoro Baù. Hänet tunnetaan luonnollisesti erittäin taitavana gambistina, mutta viime aikoina hän on alkanut soittaa gamballa myös muille soittimille kirjoitettua musiikkia, ja tämä monipuolisuus ja joustavuus kuuluu hänen soitossaan. Baù voitti 6. Bach–Abel-kilpailun Köthenissä vuonna 2015 ja MA-festivaalin kilpailun Bruggessa vuonna 2021.
Ohjelmassa on monia tuttuja nimiä, kuten Händel, Vivaldi ja Geminiani. Konsertti alkaa Georg Friedrich Händelin (1685–1759) concerto grossolla B-duurissa. Se sisältyy Händelin kolmanteen opukseen, joka julkaistiin ilman Händelin lupaa tai edes tietoa. Kustantaja John Walsh oli huomannut Arcangelo Corellin (1653–1713) concerto grossojen menestyksen ja yhdisti Händelin jo olemassa olevia teoksia kuudeksi ”konsertoksi".
Johann Gottlieb Graunin (1703–1771) d-molli-konsertto viola da gamballe on varmasti useimmille tuntematon teos. Graun oli silta barokin ja klassismin välillä, ja nyt kuultava konsertto kuuluu selkeästi enemmän barokin puolelle. Graun tuli musiikillisestä perheestä, mutta jos Graunin sukunimi on jo tuttu, kyse lienee hänen veljestään Carl Heinrich Graunista (1704–1759), joka oli laulaja ja vielä tunnetumpi säveltäjä. Konserton ensimmäinen osa on täynnä rock and rollia, mutta taustalla on välillä galant-tyylin esiasteita. Toisen osan erilaiset affektit vaativat monenlaista orkestrointia, jotta gamban herkkä ääni kuuluu. Kolmas osa muistuttaa Graunin opettajista, erityisesti Giuseppe Tartinin (1692–1770) virtuoosisista trilleistä ja Johann Georg Pisendelin (1687–1755) barriolage-tekniikasta.
Illan päätteeksi soi tunnettu La Folia -melodia, tällä kertaa Francesco Geminianin (1687–1762) versiona. Vaikka se lainaa paljon Corellilta eli Geminianin opettajalta, sen runsas orkesterointi (jota FiBO on vielä laajentanut ottamalla puhaltajat mukaan) ja uudet muunnelmat tuovat tuoreutta tähän klassikkoon.
Konsertti kuuluu Ritarihuoneen residenssisarjaan, jonka teemana keväällä 2023 on "Paluu juurille". Ensimmäisessä konsertissa 10.3. se tarkoittaa barokkiorkesterin perusohjelmistoa, toisessa 29.4. varhaista musiikkia ja kolmannessa 19.5. esimerkiksi luontoon tai sävellystyylien piirteisiin viittaavaa elementti-käsitettä.
Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)
FiBOn taiteellinen suunnittelija Anthony Marini alustaa konsertin Ritarihuoneella kello 18–18.30.