Aamulla varhain
Polskia ja rakkauslauluja
Händel–Nagaraja–Roman–Trad.–Geminiani
Meeri Pulakka, sopraano
FiBO Players
Rakkaus on yksi yleisimmistä ja käytetyimmistä teemoista musiikissa antiikista nykypäivään. Se myös ylittää eri musiikinlajien rajat, ja juuri "läpitunkevuus" on toiminut inspiraationa tälle ohjelmalle. Rakkaus tarjoaa myös monia erilaisia näkökulmia toivottomasta rakkaudesta aina rakastajaan turhautumiseen. Yksi teema, rakkaus, kattaa valtavan skaalan tunteita.
Ohjelma alkaa italialaisen alttoviulistin, säveltäjän ja musiikin tohtorin Krishna Nagarajan kirjoittamalla neobarokkisarjalla, joka keskittyy melkein kaikkien maiden keskeiseen tanssimuotoon polskaan. Nagaraja on säveltänyt suomalaisista polskista mestarillisen sovituksen menuetiksi ja jopa upeaksi ranskalaiseksi alkusoitoksi. Se luo täydellisen sillan kansanmusiikin ja barokkimusiikin välille.
Seuraavaksi kuullaan nuoren Georg Friedrich Händelin kantaatti Tu fedel? Tu costante? (Sinä uskollinen? Sinä vankkumaton?), jonka hän kirjoitti asuessaan Italiassa. Vaikka Händel yhdistetään usein tämän lähes 50-vuotiseen oleskeluun Lontoossa, Medicien perhe oli kutsunut hänet vuonna 1706 säveltämään oopperoita Firenzeen. Se selittää Händelin ensimmäisiin kantaatteihin kuuluvan, onnettomasta rakkaudesta kertovan teoksen äärimmäisen dramaattisuuden.
Johan Helmich Roman, josta joskus puhutaan "ruotsalaisena Händelinä", ei ollut vain pohjoismaisen barokkimusiikin ikoni, vaan myös silta maiden ja tyylien välillä. Ruotsin kuninkaan Kaarle XII:n ansiosta hän matkusteli erittäin laajasti ja toi musiikkivaikutteita esimerkiksi Itävallasta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta ja Englannista. Romanin aika Englannissa tunnetaan parhaiten, sillä hän opiskeli Pepuschin ja mahdollisesti myös Händelin johdolla. Hänen musiikkinsa oli myös silta barokki- ja galanttityylien välillä, mikä käy selvästi ilmi hänen kantaatistaan Piante amiche (Rakkaat kasvit), jossa sopraano kertoo sydämensä kaipauksesta.
Näiden kahden kantaatin välissä soitetaan suomalaisista kansanlauluista ja instrumentaalimusiikista koostuva sarja, joka tuo esille yksinkertaisempia mutta yhtä raakoja tunteita. Konsertti päättyy yhteen klassisimpaan esimerkkiin musiikin universaalisuudesta eli Folia-sävelmään. Suomalaisessa kansanmusiikissa se tunnetaan nimellä Lampaanpolska, josta jatketaan suoraan Francesco Geminianin riehuvaan ja virtuoosiseen La Folia -teokseen.
Kesto: 1 t 15 min (ei väliaikaa)
Montrealissa konserttiin kuuluu myös Barokkanernen kello 19 alkava konsertti.
Musiikkitalon konsertti kuuluu Avantin, UMO Helsinki Jazz Orchestran ja FiBOn yhteiseen AUF-sarjaan, jota tuotetaan yhteistyössä Musiikkitalon kanssa. Eri tyylilajeja edustavat huippuorkesterit kutsuvat kuulijoita tutustumaan monenlaisiin musiikillisiin makupaloihin.
AUF-sarjan muut konsertit:
To 6.4.2022 klo 13 Musiikkitalo (Paavo-sali), Helsinki: AUF / UMO Helsinki Jazz Orchestra: Silent Music
Avantin konsertin tiedot tulossa myöhemmin