In stil moderno
Soitinten loistoa 1600-luvun Venetsiasta
Gabrieli – de Sermisy – Willaert – Priuli – Cavalli – Legrenzi – Castello – Riccio – Rovetta – Monteverdi – Merula – Marini – de Rore – Striggio
Gawain Glenton, sinkki ja liidaus
Marianna Henriksson, cembalo, urut ja liidaus
Suomalainen barokkiorkesteri
Suomalaisen barokkiorkesterin muusikot 29.4. ja 9.6.2023
1. viulu: Anne Pekkala
2. viulu: Anthony Marini
Alttoviulu: Laura Kajander
Sello: Louna Hosia
Cembalo ja urut: Marianna Henriksson
Luuttu: Eero Palviainen
Sinkki: Gawain Glenton, Lambert Colson
Pasuuna: Esa Fagerholm
Dulcian: Paula Pinn
Konsertin keskiössä on 1600-luvun Venetsian pramea musiikkielämä. Kaupunki oli musiikillisen innovaation keskus, mikä on tunnetusti totta Claudio Monteverdin (1567–1643) ja tämän aikalaisten vokaalimusiikissa. Myös instrumentaalimusiikissa tapahtui isoja muutoksia. Giovanni Gabrielin (n. 1553 – 1612), Dario Castellon (1602–1631), Francesco Cavallin (1602–1676) ja Giovanni Rovettan (n. 1595/97 – 1668) kaltaiset säveltäjät toivat instrumentaaliteoksiinsa kaiken sen intohimon ja virtuoosisuuden, jotka yhdistettiin uuteen barokkityyliin. Castello jopa kuvasi sonaattiensa olevan "stil modernoa".
1500- ja 1600-lukujen musiikkiin erikoistunut brittiläinen Gawain Glenton soittaa konsertissa sinkkiä, jota Suomessa ei kovin usein kuule. Sinkki (ital. cornetto) on vaskisoitin, joka oli laajemmin käytössä 1400-luvun lopusta 1600-luvun loppuun. Kukoistuskausi osui suunnilleen vuosiin 1550–1650. Sinkin soinnin ajateltiin olevan soittimista lähimpänä ihmisäänen kauneutta, mikä olikin soittimelle suuri kohteliaisuus. Sinkin käyttö väheni musiikkimaun muuttuessa 1700- ja 1800-lukujen aikana. Sillä ei ole modernia vastinetta.
Konsertissa käytettävä viritystaso (A = 465 Hz) poikkeaa tyypillisestä barokkikonserttien (A = 415 Hz) viritystasosta ja on jopa ylempi kuin sinfoniaorkestereissa (A = 442 Hz).
Konsertti kuuluu Ritarihuoneen residenssisarjaan, jonka teemana keväällä 2023 on "Paluu juurille". Ensimmäisessä konsertissa 10.3. se tarkoittaa barokkiorkesterin perusohjelmistoa, toisessa 29.4. varhaista musiikkia ja kolmannessa 19.5. esimerkiksi luontoon tai sävellystyylien piirteisiin viittaavaa elementti-käsitettä.
Pyhtään-konsertin järjestävät yhteistyössä Kymijoen Lohisoitto, Pyhtään kunta ja Suomalainen barokkiorkesteri.
Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)
FiBOn taiteellinen suunnittelija Marianna Henriksson alustaa konsertin Ritarihuoneella 29.4. kello 17–17.30.
Tilaisuus urkuihin lahjoittaneille
Vuosina 2021–2022 järjestetyn keräyksen myötä FiBO pystyi hankkimaan ikiomat continuourut, jotka saapuivat suunnitellusta poiketen jo kesken keräyksen loppuvuodesta 2021. Urkuja on siis huhtikuuhun 2023 mennessä käytetty jo noin puolitoista vuotta, ja hankinta on osoittautunut erittäin hyödylliseksi. FiBO on vilpittömän onnellinen tuesta ja kiitollinen kaikille lahjoituksia tehneille! Urkuihin lahjoittaneille järjestetään pieni esittelytilaisuus 29.4. Ritarihuoneella Helsingissä olevan In stil moderno -konsertin jälkeen noin kello 20. (Vastaava tilaisuus järjestettiin huhtikuussa 2022, mutta sinne eivät luonnollisesti kaikki päässeet.) Jos et ole tulossa konserttiin, voit tulla halutessasi paikalle vain tähän tilaisuuteen, johon ei tarvitse ilmoittautua.
Keräyksestä voi lukea kolmesta FiBOn sivuilla olevasta uutisesta: ensimmäinen keräys, toinen keräys ja keräyksen lopputulos.
Urkukeräyksen aikana FiBO sai myös muutaman keräyksestä erillisen konserttitoimintaan suunnatun isomman lahjoituksen. Kiitämme lämpimästi myös niistä!