Kaukokaipuu
Barokkimuusikoiden inspiraatioita kaukaisista kulttuureista
Rameau–Farina–Geminiani–Purcell–Vivaldi
Gottfried von der Goltz, viulu ja liidaus
Freiburgin barokkiorkesteri
Barokkisäveltäjät eivät matkustaneet New Yorkiin saati sitten Havaijille – vain harvat matkustelivat ylipäätään. Tästä huolimatta kaukaiset maat, alueet ja ihmiset kiehtoivat 1600- ja 1700-lukujen säveltäjiä. Siirtokuntien perustaminen ja orastava kansainvälinen kauppa lisäsivät kiinnostusta muita kulttuureja kohtaan ja toivat ne hieman lähemmäs Eurooppaa. Tuloksena oli useita sävellyksiä, jotka tarkastelivat vieraiden maiden kulttuureja ja toivat ne näyttämölle kunnioittavaan sävyyn.
Kuuluisin esimerkki lienee Jean-Philippe Rameaun ooppera Les Indes galantes, joka suomeksi on tunnettu muun muassa nimellä Jalot villit. Balettiooppera kantaesitettiin vuonna 1735, ja siitä tuli nopeasti yleisön suosikki. Suosion syynä olivat erityisesti oopperan esittelemät kaukaiset kulttuurit: Intian lisäksi oopperan tapahtumat sijoittuvat Turkkiin, Pohjois-Amerikkaan ja Peruun. Peruun sijoittuu myös Henry Purcellin keskeneräiseksi jäänyt puoliooppera The Indian Queen. Purcell perusti teoksensa John Drydenin samannimisen näytelmään. Sen keskiössä on kuningatar Zempoallan tunne-elämä, jota Purcell kuvaa koskettavalla tavalla myös oopperan orkesteriosuuksissa.
Kesto: 1 t 30 min (sis. väliajan)