¿Espanja?
Välimerellisiä makuja pohjoisin tuulahduksin
Haydn–Baguer–Auvinen–Boccherini
Petri Kumela, kitara
Irma Niskanen, viulu ja liidaus
Suomalainen barokkiorkesteri
1. vl: Irma Niskanen (km), Dora Asterstad, Hanna Pesonen
2. vl: Hannu Vasara (äj), Tiina Aho-Erola
Alttoviulu: Laura Kajander
Sello: Lea Pekkala
Kontrabasso: Petri Ainali
Oboe: Piia Maunula, Jon Fredrik Hjemli
Fagotti: Agnieszka Siemiankowska
Luonnontorvi: Merituuli Hirvonen, Otto Kenetti
Lyömäsoittimet: Tuija-Maija Nurminen
Johtaja Auvisen teoksessa: Heikki Parviainen
km = konserttimestari
äj = äänenjohtaja
Joseph Haydnin (1732–1809) yhteydet Iberian niemimaalle olivat moninaiset. Parhaiten tunnetaan Andalusian Cádiziin pitkäksiperjantaiksi 1786 Haydnilta tilattu kärsimysmusiikki. Liikeasioitaan säntillisesti hoitanut säveltäjä myös myi käsikirjoituskopioita Espanjaan, jossa musiikkikustannustoiminta ei vielä ollut lähtenyt lentoon. Toisaalta maahan toimitettiin runsaasti muualla kustannettua Haydnin musiikkia.
Katalonian kirkoissa Haydnin sinfoniat alkoivat soida 1780-luvun alussa. Haydnin vaikutus kuuluu myös Barcelonan katedraalin urkurin Carles Baguerin (1768–1808) sinfoniassa nro 16, jossa on kosolti välimerellistä lämpöä. Itävaltalaisesta arkistosta löydetty teos rinnastuu FiBOn konsertissa Haydnin juhlavaan 4. sinfoniaan (1762). Sen sydämessä on salaperäinen andante sordinoiduille jousille.
Nykymusiikkimme näkyvälle nimelle Antti Auviselle kitarakonserton Andalusian Panzerwagen Jazz (2021/2023) sovittaminen barokkiorkesterin väreihin on ollut kiehtova haaste. Riemastuttavasti nimetyn teoksen merkitykset ilmenevät säveltäjän mukaan musiikista itsestään. Taustalla on kuitenkin kokemus andalusialaisesta kitarakurssista flamencon parissa. Nopeaälyinen musiikki etenee lukuisiin sointimaailmoihin, sähähtelevästä leikkisyydestä lasimaiseen heleyteen. Mukana on yksinkertaisia sähkösoittimia, ja solistina periodikitaralla taituroi Petri Kumela.
Toscanalaiseen taiteilijaperheeseen syntynyt Luigi Boccherini (1743–1805) teki valtaosan urastaan Madridin seudulla. Sinne hän päätyi espanjalaiselta diplomaatilta Pariisissa saamansa kutsun perusteella. Pitkään Espanjan kuninkaallisille työskennelleen Boccherinin maine kiiri muuallekin: hän teki etätöitä Preussin kuninkaan säveltäjänä 11 vuoden ajan. Boccherinin 4. kitarakvintetto (1798) alkaa pastoraalilla ja päättyy veikeään espanjalaiseen fandango-tanssiin.
Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)
FiBOn taiteellinen suunnittelija Marianna Henriksson alustaa konsertin Ritarihuoneella 15.10. kello 17–17.30.
HUOM. Sipoossa ohjelmassa on Antti Auvisen teoksen sijaan Antonio Vivaldin D-duuri-konsertto (RV 93), jonka solistina soittaa kitaristi Rolf Lislevand.