Kuka oli Carlo G.?
Vierailu VocalEspoo-festivaalilla
Carlo G. – Caccini
Kajsa Dahlbäck, sopraano
Essi Luttinen, mezzosopraano
FiBO Players:
Kreeta-Maria Kentala, viulu
Louna Hosia, viola da gamba
Eero Palviainen, teorbi
Anna-Maaria Oramo, urut ja musiikinjohto
Noin 20 vuotta sitten kirpputorilta Wienin lähistöltä löytyi käsikirjoitus, joka nykyään tunnetaan nimellä Carlo G. 81 kappaletta 1600-luvun italialaista musiikkia sisältävän käsikirjoituksen tekijä on jäänyt arvoitukseksi, sillä tekijän nimi on kirjoitettu vain yhteen kohtaan, joka on sittemmin päässyt suttaantumaan. Arvoitukselliselle Carlo G -nimiselle säveltäjälle on tituleerattu useimmat kokoelman kappaleet, mutta joukossa on myös muiden aikalaisten musiikkia, muun muassa merkittävän säveltäjän Giulio Caccinin ennen tuntematon teos.
On erittäin harvinaista, että vielä nykyaikana löydetään 400 vuotta sitten unohduksiin jääneitä barokin ajan musiikkikokoelmia. Vielä harvinaisempaa on, että kokoelma on niin merkittävä kuin Carlo G -kokoelma. Poikkeuksellisen käsikirjoituksesta tekee se, että normaalisti improvisoituja virtuoosisia koristelukuvioita on kirjoitettu auki nuotteihin, joten se antaa paljon uutta tietoa esittämiskäytännöistä. Lisäksi kokoelmassa on mainittu tietyt soittimet, kuten viulu, chitarrone ja lira da gamba, mikä on myös epätavallista ajankuvalle. Uruille kirjoitettu satsi on niin ikään auki kirjoitettua poikkeuksena ajalle tyypillisempään kenraalibassonotaatioon.
Kokoelman laulutekstit ovat kaikki hengellisiä, mikä viittaa sen olleen nunnien luostarikäytössä. VocalEspoon konsertissa kuullaan Carlo G -kokoelman musiikkia Suomen-ensiesityksenä.
Konsertin järjestävät yhteistyössä FiBO ja VocalEspoo.
Kesto: 1 t 10 min (ei väliaikaa)