Mestareita ja kisällejä
Musiikkia Thüringenistä
J. P. Kellner – J. C. Kellner – Fasch – J. S. Bach – W. F. Bach
Elina Rantamäki, sopraano
Katariina Heikkilä, altto
Martti Anttila, tenori
George Parris, basso
Anthony Marini, viulu ja liidaus
Suomalainen barokkiorkesteri
Barokin säveltäjälle musiikki ei ollut vain kaupungin, hovin ja kirkon palvelua tai kosmista harmoniaa vaan uutterasti opiskeltava käsityötaito. Usein kisällien varhaisimmat mestarit olivat samasta perheestä. Ritarihuoneella ja Thüringer Adjuvantentage -festivaalilla Erfurtissa kuullaan Thüringenissä 1700-luvulla oleskelleiden säveltäjien musiikkia.
Johann Sebastian Bachin (1685–1750) vanhin poika Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784) syntyi Weimarissa muusikkosuvun ydinalueella. Viehkeän uudenaikainen alkusoitto g-molli (BWV 1 070) on sisällytetty isä Bachin teosluetteloon, mutta sen takana oli ilmeisesti Friedemann.
Myös Gräfenrodassa vaikuttanut Johann Peter Kellner (1705–1772) olisi voinut jatkaa isänsä työssä. Lamppumustakauppiaan pojan sydän paloi kuitenkin säveltämiselle. Kellnerin kirjoittamat kopiot tuttavansa Sebastian Bachin kappaleista ovat olleet merkittäviä. Nyt konsertissa kuullaan Suomen-ensiesityksinä kolme kirkkokantaattia, jotka ovat Peterin ja hänen poikansa Johann Christophin (1736–1803) yhteistyötä.
Weimarin lähellä Buttelstedtissä syntynyt Johann Friedrich Fasch (1688–1758) keräsi mainetta tavallaan yhdistää tyylejä ja varioida soitinmusiikin lajeja. Fasch kävi nuorena Tuomaskoulua Bachin edeltäjän Johann Kuhnaun ohjauksessa ja haaveili jatko-opinnoista Italiassa. Lopulta tyytyminen oli kuitenkin Hessenin Darmstadtiin. Faschin konsertossa c-molli kuuluu temaattinen rikkaus ja puhaltimien, oboeparin ja solistisen fagotin, suosiminen.
Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)
FiBOn taiteellinen suunnittelija Anthony Marini alustaa konsertin Ritarihuoneella 6.9. kello 18–18.30.