Yeree Suh. Photo: Monika Schulz-Fieguth.
Thu 25.08.2016 10.00 pm Cathedral, Espoo
Organ Night and Aria

Light and Shadows

Final concert of the Organ Night and Aria Festival

Händel–Vivaldi–dall’ Abaco–J. S. Bach

Yeree Suh, soprano
Pauliina Fred, traverso
Finnish Baroque Orchestra 

×

Italialaisen musiikin melodisuus ja dramaattinen ilmaisuvoima vaikuttivat vahvasti Alppien pohjoispuoliseen Eurooppaan. Oopperan ja maallisen vokaalimusiikin kieli oli itsestään selvästi italia, ja Corellin, Vivaldin ja heidän aikalaistensa concerto grossoista ja soolosoitinkonsertoista alkunsa saanut konserttotyyli oli monien saksalaisten säveltäjien esikuvana.

Lukuisat saksalaissyntyiset säveltäjät kävivät hakemassa inspiraatiota ja oppia Italiasta, yhtenä tunnetuimmista Georg Friedrich Händel. Händel vietti nuoruudessaan useita vuosia (1706–1710) eri puolilla Italiaa, ja hänen ensimmäiset menestyksekkäät oopperansa syntyivät Roomassa ja Venetsiassa. Myöhemmin Händelin maine Lontoossa perustui nimenomaan hänen italialaistyylisten oopperoidensa menestykseen. Oopperamainen dramaattisuus on kuultavissa hyvin myös Händelin soitinmusiikissa.

Saksan lukuisat hovit tarjosivat töitä monille italialaissyntyisille muusikoille ja säveltäjille, ja tämä musiikillinen maahanmuutto rikastutti osaltaan saksalaista musiikkikulttuuria. Yksi hyvä esimerkki italialaisista emigranteista oli Veronassa syntynyt Evaristo Felice dall’Abaco, joka vaikutti keisari Maksimilianin hovissa Münchenissä.

Leipzigin Tuomas-kirkon kanttori Johann Sebastian Bach tunnetaan saksankielisistä, kirkollisista kantaateistaan, mutta hänen tuotantoonsa kuuluu myös maallista, italiankielistä vokaalimusiikkia. Kantaatin Non sa che sia dolore avaa laajamittainen sinfonia huilulle ja jousille. Sitä seuraavissa resitatiiveissa ja aarioissa käsitellään jäähyväisten ja lähdön tuomaa surua ja tuskaa.

Venetsialaisen Antonio Vivaldin laajamittainen sävellystuotanto käsittää soitinmusiikin lisäksi myös oopperoita, oratorioita ja muuta vokaalimusiikkia. Kantaatin All'ombra di sospetto solisteina ovat sopraano ja huilu, ja teoksen teksti käsittelee epäilyksen tuomia pelkoja ja varjoja rakkauden poluilla.

Ohjelma
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Concerto grosso a-molli, op. 6, nro 4

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Kantaatti All'ombra di sospetto sopraanolle, huilulle ja continuolle, RV 678

Evaristo Felice dall'Abaco (1675–1742)
Concerto grosso D-duuri, op. 5, nro 6

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Kantaatti Non sa che sia dolore sopraanolle huilulle, jousille ja continuolle, BWV 209

Kesto: noin 70 minuuttia, ei väliaikaa

×
This website is using cookies to provide a good browsing experience

These include essential cookies that are necessary for the operation of the site, as well as others that are used only for anonymous statistical purposes, for comfort settings or to display personalized content. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

This website is using cookies to provide a good browsing experience

These include essential cookies that are necessary for the operation of the site, as well as others that are used only for anonymous statistical purposes, for comfort settings or to display personalized content. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Your cookie preferences have been saved.