Yeree Suh. Kuva: Monika Schulz-Fieguth.
To 25.8.2016 klo 22 Tuomiokirkko, Espoo
Urkuyö ja Aaria

Valoa ja varjoja

Urkuyö ja Aaria -festivaalin päätöskonsertti

Händel–Vivaldi–dall’ Abaco–J. S. Bach

Yeree Suh, sopraano
Pauliina Fred, traverso
Suomalainen barokkiorkesteri

×

Italialaisen musiikin melodisuus ja dramaattinen ilmaisuvoima vaikuttivat vahvasti Alppien pohjoispuoliseen Eurooppaan. Oopperan ja maallisen vokaalimusiikin kieli oli itsestään selvästi italia, ja Corellin, Vivaldin ja heidän aikalaistensa concerto grossoista ja soolosoitinkonsertoista alkunsa saanut konserttotyyli oli monien saksalaisten säveltäjien esikuvana.

Lukuisat saksalaissyntyiset säveltäjät kävivät hakemassa inspiraatiota ja oppia Italiasta, yhtenä tunnetuimmista Georg Friedrich Händel. Händel vietti nuoruudessaan useita vuosia (1706–1710) eri puolilla Italiaa, ja hänen ensimmäiset menestyksekkäät oopperansa syntyivät Roomassa ja Venetsiassa. Myöhemmin Händelin maine Lontoossa perustui nimenomaan hänen italialaistyylisten oopperoidensa menestykseen. Oopperamainen dramaattisuus on kuultavissa hyvin myös Händelin soitinmusiikissa.

Saksan lukuisat hovit tarjosivat töitä monille italialaissyntyisille muusikoille ja säveltäjille, ja tämä musiikillinen maahanmuutto rikastutti osaltaan saksalaista musiikkikulttuuria. Yksi hyvä esimerkki italialaisista emigranteista oli Veronassa syntynyt Evaristo Felice dall’Abaco, joka vaikutti keisari Maksimilianin hovissa Münchenissä.

Leipzigin Tuomas-kirkon kanttori Johann Sebastian Bach tunnetaan saksankielisistä, kirkollisista kantaateistaan, mutta hänen tuotantoonsa kuuluu myös maallista, italiankielistä vokaalimusiikkia. Kantaatin Non sa che sia dolore avaa laajamittainen sinfonia huilulle ja jousille. Sitä seuraavissa resitatiiveissa ja aarioissa käsitellään jäähyväisten ja lähdön tuomaa surua ja tuskaa.

Venetsialaisen Antonio Vivaldin laajamittainen sävellystuotanto käsittää soitinmusiikin lisäksi myös oopperoita, oratorioita ja muuta vokaalimusiikkia. Kantaatin All'ombra di sospetto solisteina ovat sopraano ja huilu, ja teoksen teksti käsittelee epäilyksen tuomia pelkoja ja varjoja rakkauden poluilla.

Ohjelma
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Concerto grosso a-molli, op. 6, nro 4

Antonio Vivaldi (1678–1741)
Kantaatti All'ombra di sospetto sopraanolle, huilulle ja continuolle, RV 678

Evaristo Felice dall'Abaco (1675–1742)
Concerto grosso D-duuri, op. 5, nro 6

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Kantaatti Non sa che sia dolore sopraanolle huilulle, jousille ja continuolle, BWV 209

Kesto: noin 70 minuuttia, ei väliaikaa

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.