Haydn: Luominen
Hämeenlinnan Luonto ja vesi -teemavuoden musiikillinen tutkielma
Haydn
Hämeenlinnan kamarikuoro
Helena Juntunen, sopraano
Charles Barbier, tenori
Jari Parviainen, basso
Heikki Seppänen, johtaja
Oratorio Luominen kertoo luomisen aamusta 1. Mooseksen kirjan alkuun pohjautuvassa libretossa. Muusikon uransa huipulla ollut maailmankuulu Josef Haydn (1732–1809) sävelsi oratorion Luominen polvillaan. Joka ainoa aamu hän polvillaan rukoili Jumalalta siunausta tälle sävellykselle.
Luominen oli Haydnin elämässä samassa asemassa kuin h-molli-messu J. S. Bachilla. Oratorio oli määrätietoinen suurtyö, johon Haydn käytti kaikki musiikin lahjansa ja taitonsa Jumalan kunniaksi. Luomista ei ole kirjoitettu ihmisiä miellyttämään, vaan Haydn pisti yksinkertaisesti parastaan Jumalalle.
Haydn kirjoitti yleensä nopeasti, mutta oratorio Luomiseen hän käytti poikkeuksellisen kauan, kaksi vuotta 1796–1798. "Haluan säveltää jotain, joka kestää", hän sanoi. Ja niin hän myös teki. Oratorio kuuluu klassisen musiikin arvostetuimpiin teoksiin.
Kun pitkä ja intensiivinen, henkisesti ja hengellisesti vaativa työ oli ohi, seurasi oratorio Luomisen ensiesitys Wienissä. Se oli valtava menestys. Kerrotaan, että Josef Haydn jotenkin romahti kaiken jännityksen jälkeen, sairastui ja joutui lepäämään pitkään ennen kuin voimat palautuivat.
Haydn sai oratorion valmiiksi 1798. Schwarzenbergenin palatsin suureen saliin oli kutsuvieraina saapunut Euroopan kerma. Tavallinen kansa tungeksi kaduilla odottaen pääsevänsä kuuloetäisyydelle. Orkesterissa oli tuona iltana huikeat 120 soittajaa ja kuorossa 60 laulajaa. Haydn halusi Luomisen äänten myös kuuluvan.
John Bawden kuvaa ensi-iltaa 30.4.1798 seuraavasti:
”Arkkienkeli Rafael laulaa kuin varpaillaan hiljaa lähes kuiskaavan kuoron ja ohuesti soitinnetun orkesterin säestyksellä "the earth was without form, and void" (maa oli autio ja tyhjä), musiikki jatkuu vaimeana, hieman tyhjänä, valmistellen yleisöä yllätykseen.
Rafael: Jumala sanoi "Tulkoon valkeus!"
Yhtäkkiä massiivinen forte fortissimo C-duurissa soi kaikella sillä äänellä, jollaisen jättimäinen orkesteri ja kuoro voivat saada aikaan. Teho oli suorastaan tyrmäävä. Haydnin ystävä kertoi: "Oli kuin säveltäjämestarin silmistä olisi tullut valon säteitä, wieniläisyleisö oli niin poissa tolaltaan, ettei orkesteri voinut jatkaa moneen minuuttiin".
Seuraavana vuonna Wienin Burgtheaterin esitys 19. maaliskuuta oli myyty loppuun jo kauan ennen esityspäivää. Luominen esitettiin Wienissä kaikkiaan 40 kertaa Haydnin elinaikana. Oratorio esitettiin mestarin vielä eläessä Itävallan, Saksan ja Englannin ohella Sveitsissä, Italiassa, Espanjassa, Ruotsissa, Venäjällä ja vasta itsenäistyneissä Yhdysvalloissa. Yhä vielä parisataa vuotta ensi-illan jälkeen hyvin toteutettu "tulkoon valkeus" on kuulijalle häkellyttävä, täysin unohtumaton kokemus.
Lähde: TT, FT Mikko Louhivuori