Hulluna sinuun
Barokin gestiikan, tanssin ja musiikin kohtaamisia
Clérambault–Campra–Lully–Couperin– de la Barre–Händel–Corelli–Pécour
FiBO Players:
Minna Nyberg, sopraano ja barokkigestiikka
Jani Sunnarborg, fagotti ja barokkitanssi
Anthony Marini, viulu
Louna Hosia, sello
Petteri Pitko, cembalo
Barokin musiikki koostui eleistä, retorisista osasista, jotka muodostivat suurempia kokonaisuuksia ja pyrkivät vaikuttamaan tunteisiin ja kertomaan tarinaa. Noiden eleiden vahvistamiseksi laulajalta vaadittiin käsien eleitä. Laulajan oikean käden katsottiin jopa olevan toinen ääni; energia virtasi kehon läpi ja purkautui eleinä ja ilmeinä. Barokin ajan tanssin tuli aina ilmaista täydellisesti musiikin karaktäärejä. Sekin koostui nimettävissä olevista askelsarjoista, ja kädet elehtivät tiettyjen sääntöjen mukaan huolehtien aina tasapainoisesta epäsymmetriasta.
Konsertin keskiössä on ranskalaisen soitinmusiikin, laulumusiikin, fyysisen näyttämöilmaisun ja näyttämötanssin eleiden tarkastelu vertailemalla eri lajien eleitä yhdessä ja erikseen. Mitä yhteistä tai eroa niillä on? Kuinka ne sulautuvat yhteen ja kuinka ne täydentävät toisiaan?
Amor eli ihastuttava valloittaja ja rakas sydämen hirmuvaltias haavoittaa nuolillaan jumaliakin. Konsertissa kohdataan juoniva Venus, petettynä raivoava Medea, rukoileva Kleopatra ja muutamia nimettömiä uhreja lemmentuskissaan.
Minna Nyberg ja Petteri Pitko alustavat illan konsertin Raatihuoneella kello 16.15–16.45 ja Kanneltalossa kello 18.15–18.45.