Balthasar Denner: Georg Friedrich Händel (1727).
Sun 27.11.2016 6.00 pm Cathedral, Porvoo
Thu 15.12.2016 7.00 pm Eino Säisä -sali, Iisalmi
Torstaiklassiset, Iisalmi
Sun 18.12.2016 6.00 pm House of Nobility, Helsinki
Ritarihuoneen residenssisarja

G. F. Händel: Messiah

Exploring the core of Messiah

Händel

FiBO Singers:
Tuuli Lindeberg (Iisalmi: Olga Heikkilä), Kajsa Dahlbäck, soprano
Teppo Lampela, Katariina Heikkilä, alto
Simo Mäkinen (Porvoo: Martti Anttila), Juho Punkeri, tenor
Jussi Lehtipuu, Sampo Haapaniemi, bass
FiBO Players:
Antti Tikkanen and Irma Niskanen, violin
Markus Sarantola, viola
Lea Pekkala, cello
Maria Vahervuo, double bass
Miikka Saarinen, Zoltán Kövér, trumpet
Tuija-Maija Nurminen, timpani
Annamari Pölhö / Anna-Maaria Oramo, organ

×

Halleluja-kuoro on synonyymi suurelliselle kirkkomusiikille, aariat toistuvat laulukilpailujen alkuerissä, melodiat ovat menettäneet juurensa. Kun tuntuu siltä, että Messias on kulunut puhki jo ajat sitten, on aika kaivaa Händelin soitetuin teos kliseiden alta ja katsoa supersuosion saavuttanutta oratoriota kasvoista kasvoihin.

Händelin kuoleman jälkeen Englannin valtasi Messias-buumi, ja jo 1780-luvulla esityskokoonpanot alkoivat paisua. Alkuperäistä partituuria muokattiin häikäilemättä, ja 1800-luvulla toinen toistaan suuremmat, jopa 2 000 hengen jättikuorot tuntuivat kilpailevat paikasta ennätysten kirjassa. Messias-mopo karkasi käsistä. 1900-luvulla heräsi kysymys, voisiko tätä tehdä toisin, olisiko Händelin alkuperäinen visio sittenkin parempi?

Händelin elinaikana Messiasta esitti 20–30 laulajan kuoro, jousisto oli pieni ja puhaltimia mukana hillitysti. Myöhemmin modernin sinfoniaorkesterin puhallinarsenaali tuotiin mukaan, ja suuret konserttisalit, suuret yleisöt ja suuri suosio käynnistivät megalomaanisuuden kierteen, joka oli aika katkaista vanhan musiikin liikkeen nousun myötä.

Barokkiorkesterin ja pienen kuoron voimin oratorion ydin ei peity jättimäisyyden alle. Kun Händel kääntyi italialaisesta oopperasta englantilaisen oratorion tielle, säilyi oopperamaisuus teoksissa kuitenkin jännittäviä tarinoita, yllättäviä käänteitä ja koskettavia henkilöhahmoja myöten. Messias on toisenlainen. Se piirtää kristinuskon suuren kertomuksen punaisen langan salaperäisellä voimalla ja dramaattisia jännitteitä uhkuen. Keskiössä on Messias, pelastaja, jonka suhde kuoron esittämään ihmiskuntaan luo puitteet symboliselle ja rituaalinomaiselle näytelmälle.

Ville Komppa johdattaa konsertin maailmaan Ritarihuoneella 18.12. kello 17.15–17.45.

Ohjelma
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Messias-oratorio (HWV 56)

Kesto: n. 2 t 30 min, sis. väliajan

×
This website is using cookies to provide a good browsing experience

These include essential cookies that are necessary for the operation of the site, as well as others that are used only for anonymous statistical purposes, for comfort settings or to display personalized content. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

This website is using cookies to provide a good browsing experience

These include essential cookies that are necessary for the operation of the site, as well as others that are used only for anonymous statistical purposes, for comfort settings or to display personalized content. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Your cookie preferences have been saved.