Musicians of the Finnish Baroque Orchestra. Photo: Jaakko Paarvala.
Sat 30.07.2016 9.00 pm Vanha kirkko, Isokyrö
Korsholm Music Festival

Greetings from Italy

Baroque music in Korsholm

Dall’Abaco–J. S. Bach–Fasch–Händel–Telemann

Suomalainen barokkiorkesteri

×

Italialainen tyyli, sen melodisuus ja dramaattisuus vaikuttivat vahvasti Alppien pohjoispuolisen Euroopan musiikkiin 1700-luvun alkupuolella. Corellin, Vivaldin ja heidän aikalaistensa concerto grossoista ja soolosoitinkonsertoista alkunsa saanut konserttotyyli oli monien saksalaisten säveltäjien esikuvana.

Vivaldin orkesterikonserttojen vaikutteet ovat kuultavissa Johann Sebastian Bachin kuuluisassa kuuden orkesterikonserton kokoelmassa, joka tunnetaan nykyään nimellä Brandenburgilaiset konsertot (1721). Konsertot syntyivät Bachin työskennellessä kapellimestarina Köthenin hovissa, jossa hänen tehtäviinsä kuului säveltää ennen muuta maallista soitinmusiikkia. Jokainen Brandenburgilaisista konsertoista on kirjoitettu erilaiselle soitinkokoonpanolle, ja viidennessä konsertossa solisteiksi nousevat viulu, huilu ja cembalo.

Italialaisen konserttotyylin vaikutus kuuluu vahvana myös Bachin aikalaisen Georg Philipp Telemannin soitinmusiikissa. Telemannin tuotanto käsittää valtavan määrän musiikkia kaikille kuviteltavissa oleville soitinkokoonpanoille, mistä hyvänä esimerkkinä on kaksoiskonsertto e-molli huilulle, viululle ja jousille.

Bach ja Telemann tunsivat hyvin italialaisten mestareiden musiikillisen tyylin, vaikka he eivät itse koskaan matkustaneet Italiaan. Lukuisat muut saksalaiset säveltäjät kuitenkin kävivät hakemassa inspiraatiota ja oppia Italiasta, yhtenä tunnetuimmista Georg Friedrich Händel. Händel vietti nuoruudessaan useita vuosia (1706–1710) eri puolilla Italiaa, ja hänen ensimmäiset menestyksekkäät oopperansa syntyivät Roomassa ja Venetsiassa. Italialaisen tyylin melodisuus ja ilmaisuvoima on kuultavissa hyvin myös Händelin soitinmusiikissa ja concerto grossoissa.

Saksan lukuisat ruhtinashovit tarjosivat töitä niin saksalaisille säveltäjille kuin monille italialaissyntyisille muusikoille, ja tämä musiikillinen maahanmuutto rikastutti osaltaan Saksan musiikkielämää. Johann Friedrich Fasch työskenteli säveltäjänä ja muusikkona useissa Saksan hoveissa ja oopperataloissa. Hyvä esimerkki italialaisista emigranteista taas oli Veronassa syntynyt Evaristo Felice dall’Abaco, joka työskenteli keisari Maksimilianin hovissa Münchenissä.

×
This website is using cookies to provide a good browsing experience

These include essential cookies that are necessary for the operation of the site, as well as others that are used only for anonymous statistical purposes, for comfort settings or to display personalized content. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

This website is using cookies to provide a good browsing experience

These include essential cookies that are necessary for the operation of the site, as well as others that are used only for anonymous statistical purposes, for comfort settings or to display personalized content. You can decide for yourself which categories you want to allow. Please note that based on your settings, not all functions of the website may be available.

Your cookie preferences have been saved.