Wieniläinen ilta
Virtuooseja ja viihdettä
Fux–Giuliani–Paganini–Mozart
Antti Tikkanen, viulu ja liidaus
Petri Kumela, kitara
Suomalainen barokkiorkesteri
Habsburgien valtakunnan pääkaupunki Wien oli 1600-luvun alusta lähtien yksi Euroopan tärkeimmistä musiikkikeskuksista. Maantieteellinen läheisyys ja kuningashuoneen henkilökohtaiset suhteet Italian hallitsijoihin sitoivat kaupungin ja hovin kiinteästi italialaiseen musiikkiperintöön. Habsburg-suvun hallitsijat keräsivät hoviorkesterinsa riveihin aikansa parhaat italialaiset muusikot, ja Wienissä kukoistivat italiankielinen ooppera ja soitinmusiikki. Tätä perintöä jatkoi myös vuonna 1715 hovikapellin johtoon noussut Johann Joseph Fux, jonka sävellyksen ja kontrapunktin oppikirjaa Gradus ad Parnassum lukivat sittemmin niin Haydn kuin Beethovenkin.
1700-luvulla monikulttuurinen Wien oli Euroopan suurin saksankielinen kaupunki ja valtavan imperiumin loistokas keskipiste. Nuori Wolfgang Amadeus Mozart kirjoitti isälleen vuonna 1781, miten kaupunki oli ”paras paikka maailmassa hänen ammatilleen”. Hovin lisäksi konserttielämä kukoisti teattereissa, aateliston palatseissa ja ylimystön salongeissa, ja muusikoille ja säveltäjille oli tarjolla runsaasti niin työtä kuin yleisöäkin. Seuraavalla vuosisadalla kaupunki oli monen kiertelevän taiteilijan matkakohteena. Wienissä esiintyivät niin aikansa nimekkäin viulisti Nicolò Paganini kuin kitaravirtuoosi Mauro Giuliani, jonka A-duuri-konsertto sai kantaesityksensä siellä huhtikuussa 1808. Nyt tämä konsertto kuullaan periodikitaralla esitettynä ohjelmassa, joka esittelee wieniläisiä musiikkiaarteita barokin ajalta varhaisromantiikkaan.
Kesto: 1 t 30 min (sis. väliajan)