![Encanto House Band. Kuva: Astor Fiestas.](/site/assets/files/12549/encanto_house_band_kuvaaja_astor_fiestas_muokattu_pieni.300x450.jpg)
Italian satoa
Bach ja etelän vaikutteita
Vivaldi – J. S. Bach – Caldara
Georg Kallweit, viulu ja liidaus
Encanto House Band:
Anthony Marini, viulu
Laura Kajander, alttoviulu
Jussi Seppänen, sello
Anna Rinta-Rahko, basso
Marianna Henriksson, cembalo
On olemassa säveltäjiä, joita pidetään neroina. Epäilemättä Johann Sebastian Bach on säveltäjä, jonka tuotantoa ja luomisvoimaa voi kutsua läpikotaisin nerokkaaksi. On kuitenkin syytä huomata, että merkittävä osa Bachin neroutta oli avoin suhtautuminen erilaisiin vaikutteisiin. Taustalla vaikutti myös vahva musiikillinen käsityskyky.
Bach oli ollut lapsuudestaan lähtien erilaisten nuotti- ja musiikkimateriaalien äärellä, ja hän opiskeli, analysoi ja kehitti eteenpäin kaikkea näkemäänsä ja kuulemaansa. Laaja ja lahjakas musiikillinen sukulais- ja ystäväpiiri loi hedelmälliset olosuhteet neroksi kasvamiseen. Bach sai käsiinsä lähipiirin kirjoittamia teoksia, joita hän keräili ja joihin hän pääsi tutustumaan syvällisesti. Niinpä Bachin musiikillisessa kielessä on vahvoja aiemman sukupolven antamia vaikutteita, jotka hän kehitti huippuunsa.
Bach oli kiinnostunut myös ajankohtaisista musiikkivirtauksista, kuten ranskalaisesta tyylistä. Silti Bach imi itseensä sienen tavoin erityisesti italialaisia vaikutteita. Hän sovitti esimerkiksi Scarlattin, Vivaldin, Marcellon ja monien muiden teoksia. Erityisesti Bachin soitinkonsertoissa ja kamarimusiikissa on voimakkaita italialaisia vaikutteita. Italiassa kylvetty ja Bachin poimima sato on tämän konsertin teema.
Kesto 1 t 30 min (sis. väliajan)