Musiikkia Tukholman hovista
Ruotsin pääkaupungin kansainvälinen musiikkielämä
Schmelzer–Buxtehude–Meder–Roman–Kraus
FiBO Players:
Anthony Marini ja Anne Rautiola, viulu
Tuula Riisalo, alttoviulu
Louna Hosia, viola da gamba ja sello
Anna Rinta-Rahko, G-violone ja kontrabasso
Pauliina Fred, traverso ja nokkahuilu
Eero Palviainen, teorbi ja kitara
Petteri Pitko, cembalo
1600-luvun alussa käydyn kolmekymmentävuotisen sodan ja Westfalenin rauhan (1648) myötä Ruotsi nousi pohjoisen Euroopan suurvallaksi. Kuningatar Kristiinan valtakaudella (1632–1654) Tukholmasta kehittyi kansainvälinen ja kukoistava kulttuurikaupunki. Sivistynyt ja taiteita rakastava hallitsija kutsui pohjoiseen pääkaupunkiin oppineita, filosofeja, säveltäjiä ja muusikoita ympäri Eurooppaa. 1600-luvulla Tukholmassa soitettua musiikkia on säilynyt Düben-sukuisten hovikapellimestareiden keräämässä nuottikokoelmassa, jota säilytetään nykyään Uppsalan yliopiston kirjastossa. Kokoelmasta löytyy niin ranskalaista ja englantilaista tanssimusiikkia kuin saksalaisten säveltäjien, kuten Buxtehuden, Mederin ja Schmelzerin, instrumentaalikappaleita.
Kristiinan hallituskauden jälkeen musiikkielämän kukoistus hiipui, mutta se nousi uuteen loistoon 1700-luvun puolella Ruotsin oman pojan Johan Helmich Romanin työn ansioista. Laajalti ulkomailla matkustellut ja opiskellut Roman toimi Fredrik I:n hovikapellimestarina, ja hän myös järjesti 1730-luvun alussa Tukholman ensimmäiset julkiset konsertit, joiden ohjelmassa oli varsinkin Händelin musiikkia. Säveltäjänä hän kirjoitti suuren määrän musiikkia hovin juhlallisuuksiin ja seremonioihin, ja näihin teoksiin kuuluu myös kruununprinssi Aadolf Fredrikin ja prinsessa Loviisa Ulriikan elokuussa 1744 vietettyihin häihin sävelletty laajamuotoinen Drottningholmsmusiken-orkesterisarja.
Kesto: 1 t 30 min (sis. väliajan)