Johannes-passio
Kaksi kertaa peruuntunut esitys
J. S. Bach
Tom Nyman, evankelista
Jyrki Korhonen, Jeesus
Tuuli Lindeberg, sopraano
Jenny Carlstedt, altto
Niall Chorell, tenori
Aarne Pelkonen, basso
Cantores Minores
Suomalainen barokkiorkesteri
Hannu Norjanen, johtaja
Helsingin tuomiokirkon poikakuoro Cantores Minores palaa koronapandemian keskeltä konserttiareenoille näyttävästi järjestämällä loka–marraskuun vaihteessa jo kahdennentoista kerran maineikkaan Helsingin Bach-viikon. Festivaalin – joka koronapandemian vuoksi jouduttiin siirtämään vuodelta 2020 – aikana kuullaan Helsingin tuomiokirkon konserteissa kaksi J. S. Bachin teosjärkälettä, dramaattinen Johannes-passio ja monumentaalinen h-molli-messu, jotka yhdessä luovat monivivahteisen katsauksen historian ehkäpä tarunhohtoisimman säveltäjän hengentuotantoon.
Johann Sebastian Bach on kiistatta ottanut paikkansa musiikkikirjallisuuden kaanonissa. Tärkeitä kirkkopyhiä juhlitaan jatkuvasti hänen musiikillaan, ja musiikkioppilaitokset korkeakouluja myöten vaativat kokelailta tutkinnoissa pakollisena osana Bachin teoksia. Nimestä B-A-C-H on sävelletty valtava määrä toinen toistaan kunnianhimoisempia kappaleita, ja jotkut innokkaimmat tutkijat näkevät hänen sävellyksissään jopa tähtikarttoja, salattuja pyhiä numerosarjoja ja ilmoituksia viimeisestä tuomiosta. Bachin hahmo on aikojen saatossa muotoutunut eräänlaiseksi uuden ajan pyhimykseksi. Hän on silmissämme suuri nero ja virtuoosi, ahkera ja nöyrä kristillisten hyveiden esikuva. Tämänkaltaista kunnioitusta ei ole yksikään toinen säveltäjä vielä nauttinut, ja vielä nykypäivänäkin Bachin merkitys musiikkiyleisölle on hyvin vahva. Kapellimestari Hannu Norjanen tunnustaa: ”Bach on aina ajankohtainen, koska Bachin ainutlaatuinen musiikki ja sävelkieli pitää sisällään myös sitä myöhemmän musiikin ainekset. Bachin musiikki on oikeastaan musiikin perusta.”
Kesto: 2 t 15 min (ei väliaikaa)