Tomas Djupsjöbacka. Kuva: Elina Simonen.
To 2.9.2021 klo 19 Järvenpää-talo, Järvenpää
La 4.9.2021 klo 15 Sibeliustalo, Lahti
Sibelius-festivaali
Su 5.9.2021 klo 18 Loviisan kirkko, Loviisa
Loviisan Sibeliuspäivät

Lemminkäinen

Orkesterisarja alkuperäissoittimin

Sibelius

Tomas Djupsjöbacka, kapellimestari
Suomalainen barokkiorkesteri

×

Maailmalla periodiliike luo katseensa yhä uudempaan vanhaan musiikkiin. Myös sodanjälkeisen levyteollisuuden uhkeita sotaratsuja Wagnerista Bruckneriin soitetaan nyt esityskäytännöt historiallis-kriittisesti huomioiden. Jean Sibeliuksen esittämisessä periodisoittimin Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) on etujoukoissa. Sibelius ja aikalaiset -projektin toisessa konsertissa kapellimestari Tomas Djupsjöbacka ja FiBO esittävät orkesterisarjan Lemminkäinen.

Sibeliuksen aikaan jousisoittimissa oli suolikielet, ja puupuhaltimissa käytettiin vielä vanhanaikaisia, mekaniikaltaan nykyisistä poikkeavia soittimia. Myös wienintorvet ja saksalaistyyppiset pasuunat tekivät soinnista erilaisen kuin nykyorkesterilla.

Vuonna 1896 kantaesitetty Lemminkäinen (op. 22) liittyy symbolistiseen taidesuuntaukseen, joka Suomessa ammensi kalevalaisista aiheista. Sibeliuksen persoonallisen tummanpuhuvan sävelkielen sukulaisia ovat esimerkiksi Arnold Böcklinin tai ystävä Akseli Gallen-Kallelan unenomaiset maalaukset.

Tiedossa on, että Lemminkäisen taustalla oli oopperasuunnitelma, josta Sibelius luopui kuultuaan Wagneria Bayreuthissa ja Münchenissä 1894. Säveltäjä suorastaan järkyttyi kokemustensa voimakkuudesta ja tajusi tulevaisuutensa olevan muualla kuin näyttämömusiikissa. 

Lemminkäisessä kohtaavat wagnerilainen erotiikka sekä arkaainen ja eksotisoitu kansanmusiikillisuus. Tuonelan joutsenen hienoviritteisen orkestraation takana häilyvät myös Wagnerin oopperoiden pyhät joutsenet, mutta musiikin rytmis-melodiset juuret ovat suomalaisia.

Sibelius otti esikuvikseen Berlioz’n ja Lisztin orkesterirunoelmat, vaikka Lemminkäisen neliosainen rakenne viittaakin myös klassiseen sinfoniaan. Niinpä säveltäjä nimitti teosta ”neljäksi legendaksi”, mutta laski sen leikillään Kullervon kanssa myös osaksi yhdeksän sinfonian sarjaa. 

Kesto: 1 t (ei väliaikaa)

Järvenpään-konsertin käsiohjelma

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.