JUGIN JOULUCONSORT
Gambamusiikin suloa
Schein–Purcell–Virtaperko–Holborne–Dowland–Lawes–Praetorius
FiBOn gambayhtye: Jukka Rautasalo (myös musiikin johto), Varpu Haavisto, Anthony Marini, Louna Hosia, Ilkka Heinonen
Eero Palviainen, luuttu
Tuuli Lindeberg, sopraano
Tule viettämään joulua gambojen seurassa! Viola da gamboista koostuva consort eli saman soitinperheen erikokoisten jäsenten muodostama kamariyhtye kukoisti erityisesti myöhäisrenessanssin Englannissa ja kehittyi siellä Elisabethin ajan omaleimaisen musiikin hienostuneimmaksi alueeksi. 1500–1600-lukujen vaihteen Englannissa consort-yhtyeillä ja niiden tai luutun säestämällä laulumusiikilla oli vankka asema kotien ja hovikamareiden mukavana ajanvietteenä ja tunnekanavana. Suosittuja olivat Holbornen ja Dowlandin kappaleet, joissa hilpeys, ironinen terä ja kuuluisa englantilainen melankolia sekoittuvat tyylikkäästi.
William Lawesin värikkään kompleksit gambakudelmat olivat aikansa kuumaa avantgardea ja consort-lajityypin mestarillinen huipennus 1600-luvun alussa. Oli myös luonnollista, että englantilaisen barokin suuri poika Henry Purcell rakensi maansa musiikillisen kultakauden consort- ja laulutraditiolle näyttämöteoksissaan ja muhkeassa laulumusiikkituotannossaan, joka kukkii haikeaa paimenromantiikkaa. Purcellin gambafantasiat vuodelta 1680 olivat englantilaisen consort-musiikin joutsenlaulu.
Varhaisbarokin Saksassa mm. Johann Schein antoi consort-musiikille uutta elinaikaa vuonna 1617 julkaistulla ”Banchetto musicale” -tanssisarjakokoelmallaan. 1600-luvun edetesssä gambat saivat vähitellen väistyä viuluperheen tieltä, joskin etenkin Ranskassa gamban valta-asema säilyi aina 1700-luvulle asti.
Gamban sulokas, hienovivahteinen ja veikeä soundi ei ole menettänyt kosketusvoimaansa. Ei ihme, että Olli Virtaperkon tavoin useat nykysäveltäjät ovat innostuneet kirjoittamaan uutta musiikkia gamboille ja muille vanhoille soittimille.
Konsertin jälkeen järjestetään taiteilijatapaaminen.