
Konserttoja sylin täydeltä
Virtuoosien viulukonserttokoulu
Dall'Abaco–Locatelli–Geminiani–Vivaldi–Händel
Amandine Beyer, viulu
Antti Tikkanen, viulu
Barokki synnytti soitinvirtuoosin: kun sanoista riippumaton instrumentaalimusiikki alkoi kukoistaa, parrasvaloihin nousi taiturillinen muusikko, jonka käsissä soitin heräsi henkiin. Harvaan soittimeen tämä pätee paremmin kuin viuluun. Virtuoottisuus oli erottamaton osa barokkiviulua, eikä ihme, sillä viulun juuret olivat villissä katusoitossa. Kun viulu soluttautui salonkeihin, se toi mukanaan ennenkokemattoman teknisen säihkeen, pyörryttävän nopeat kuviot ja akrobaattisen notkeuden.
Viulu oli ennen kaikkea italialainen soitin ja italialaisen tyylin airut. Juuri barokin ajan Italiassa kehittyi konsertto, virtuoosin areena, ja viululla oli konserttomusiikissa primadonnan osa. Concerto grosso tarkoittaa sävellystä, jossa solististen soittimien ryhmä vuorottelee säestävän yhtyeen kanssa, ja siinä erityisen taitavaksi kehittyi italialaisesta tyylistä ammentanut kosmopoliittisäveltäjä G. F. Händel.
Solistikonserton hioi huippuunsa Antonio Vivaldi, ja vaikka esimerkiksi Stravinski tokaisi, että Vivaldi sävelsi saman konserton 500 kertaa, Venetsian ”Punatukkaisen papin” konserttotyyli oli barokin loistokkaimpia innovaatioita, jota ihailivat niin yleisöt kuin säveltäjätkin ympäri Euroopan. Vivaldi kehitti kolmiosaisen konserttomuodon, joka antoi virtuoottisen mielikuvituksen pulputa estottoman vapaana. Sävellysmuotona solistikonsertto onkin musiikinhistorian kestosuosikkeja klassismista ja romantiikasta aina nykymusiikkiin saakka.
Ritarihuoneen konsertin jälkeen järjestetään taiteilijatapaaminen.
Konsertin yhteistyökumppanit:
Sound Events Finland / Kajaani
Iisalmen kulttuuritoimi
Tuiran seurakunta, Oulun seudun vanha musiikki ry ja Cappella pro Vocale