Portrait of Emperor Napoleon I, Francois Gérard courtesy of Rijksmuseum
Portrait of Emperor Napoleon I, Francois Gérard courtesy of Rijksmuseum
Pe 22.8.2014 klo 19 Ritarihuone, Helsinki
La 23.8.2014 klo 19 Musiikkitalo (konserttisali), Helsinki
Su 24.8.2014 klo 17 Ritarihuone, Helsinki
Konsertit ovat osa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaa

KUNINGASTRILOGIA

Bach–Beethoven–Schönberg–Heiniö–Corelli/Geminiani–Maxwell-Davies

Suomalainen barokkiorkesteri, Meta4, Nicholas Ischerwood, Natascha Kurdriskaya

Kuningas on kuollut, eläköön kuningas! Kolmen konsertin sarja syväluotaa vallanhimoa, itsevaltiutta ja sen seurauksia. Kuninkuusteeman pauloihin kietoutuvat vanhan musiikin mestarit Suomalaisesta barokkiorkesterista sekä rohkealla otteellaan mainetta niittänyt jousikvartetti Meta4. Nyt kannattaa hyödyntää 15 % alennusta, jonka saa kun ostaa vähintään 3 lippua kerralla.

×

Mitä musiikki kertoo vallasta, ja mitä vallasta voi kertoa musiikilla? Millaista on poliittinen ja historiallinen, entä taiteellinen valta? 25-vuotissyntymäpäiviään juhliva Suomalainen barokkiorkesteri kysyy vallan olemusta konserttitrilogiassa, jonka se toteuttaa yhteistyössä Meta4 -jousikvartetin kanssa. Kun juhlavuoden alkajaisiksi Fibon taiteelliseen johtoon astui toinen Meta4:n viulisteista, Antti Tikkanen, tuntui enemmän kuin luontevalta, että ensemblet heittäytyisivät yhteistyöhän. Kyse ei ole vain vanhan ja uuden sekoittamisesta vaan värikkäästä taiteellisten temperamenttien ja näkökulmien yhdistämisestä. Ensimmäisessä konsertissa jylisee musiikinhistoriallisten monumenttien ääni. Beethovenin viimeiset jousikvartetot veivät klassistisen ilmaisun äärimmilleen, ja Bachin kokoelma Musikalisches Opfer venytti barokkifuugan tradition lakipisteeseensä. Suuret B:t nostivat itsensä jälkipolvien auktoriteeteiksi, mutta miten he itse suhtautuivat huipentamiensa traditioiden musiikilliseen valtaan? Beethoven osoitti luovan valtansa irrotautumalla vallitsevan musiikillisen kielen kahleista, ja Musikalisches Opfer oli myös Bachin vallannäyte ja näpäytys Preussin kuningas Frederik Suurelle. Anekdootti kertoo, että musiikkia rakastava kuningas halusi testata Bachin kontrapunktisia kykyjä käskemällä tämän säveltää fuugan, jonka mutkikkaan teeman kuningas itse oli keksinyt. Keskimmäisen konsertin päähenkilönä on yksi eurooppalaisen valtapolitiikan ikoneista, Napoleon. Romantikot ihailivat vallankumouksellisuutta, niin myös runoilija Lordi Byron, jonka Napoleon-oodin Schönberg sävelsi jousikvartetille, pianolle ja resitoijalle toisen maailmansodan aikaan. Haltioitunut Beethovenkin omisti Eroica-sinfoniansa pienelle korsikalaissankarille. Napoleonin takinkäännön myötä romanttisten taiteilijoiden innostus vaihtui kuitenkin pettymykseen, ja Beethoven repi sinfoniansa omistussivun. Vallankumous loi uuden tyrannin, vanhan vallan kaatuminen johti uuteen levottomuuteen ja kasvavaan kansallistuntoon. Napoleonin sotien aikaan Haydn halusi luoda Itävallalle hymnin, joka voisi kilpailla Englannin ja Ranskan kansallislaulujen kanssa. “Jumala suojelkoon keisari Franzia” on nykyään Saksan kansallislaulun sävelmänä, mutta se on myös Haydnin Keiskarikvarteton mottoaihe. Mihin valta äärimmillään johtaa? Viimeisessä konsertissa valta kulminoituu hulluuteen, jota tulkitsevat Lewis Carrollin Liisa-kirjojen logiikanvastainen maailma Mikko Heiniön pianokvintetossa tai sekopäiset variaatiot La follia -konsertossa. Hulluus läpäisee esitystavan: totunnainen järjestys alkaa hajoilla jo alussa, kun Händelin aarioiden transponoidut sävellajit haraavat harmoniaa vastaan. Comfort ye -aarian tenoraalinen lohtu vinksahtaa alempaan rekisteriin ja hämärtää viestinsä valoisuutta Nicholas Isherwoodin käsittelyssä, ja kyklooppi Polyfemoksen äänirajoja koetteleva parodinen valituslaulu enteilee trilogian huipennusta, Peter Maxwell Daviesin monodraamaa "Kahdeksan laulua hullulle kuninkaalle." Kuningas Yrjö III:n purkauksiin perustuva mielipuolinen monologi vie vallan hulluuden surrealistiseen äärimaailmaan. Soittajat - Fibo ja Meta4 nyt yhdessä – asustavat valtavassa lintuhäkissä, ja kun mikään ei riitä, täytyy viulukin lyödä mäsäksi. Auli Särkiö

KUNINGASTRILOGIA
Suomalainen barokkiorkesteri & Meta4
Nicholas Isherwood, baritoni
Natascha Kudritskaya, piano

I MUSIKALISCHES OPFER 22.8.2014 19.00 Ritarihuone

J.S. Bach: Musikalisches Opfer BWV 1079
-Il Soggetto Reale
-Ricercar a 3, BWV 1079.1
-Fuga canonica in Epidiapente, BWV 1079.4
-Canon 1 a 2 cancrizans, BWV 1079.3a
-Ricercar a 6, BWV 1079.5
-Canon a 2 Quaerendo invenietis, BWV 1079.6
-Canon 3 a 2 per Motum contrarium, BVW 1079.3c
-Canon 2 a 2 Violin: in Unisono, BWV 1079.3b
-Sonata sopr'il Soggetto Reale, BWV 1079.8
1. Largo - 2. Allegro - 3. Andante - 4. Allegro

FiBO Players:
Pauliina Fred, traverso
Minna Kangas, viulu
Mikko Perkola, viola da gamba
Petteri Pitko, cembalo

L. v. Beethoven: Jousikvartetto nro 14 cis-molli, op. 131
1. Adagio ma non troppo e molto espressivo –
2. Allegro molto vivace –
3. Allegro moderato – Adagio –
4. Andante ma non troppo e molto cantabile
5. Presto – Molto poco adagio –
6. Adagio quasi un poco andante –
7. Allegro

Meta4
Antti Tikkanen, viulu
Minna Pensola, viulu
Atte Kilpeläinen, alttoviulu
Tomas Djupsjöbacka, sello

II EROICA 23.8.2014 19.00 Musiikkitalo

J. Haydn: Jousikvartetto nro 62 C-duuri, op. 76/3 Hob.III:77  “Keisarikvartetto”
1. Allegro
2. Poco Adagio, cantabile
3. Menuetto
4. Finale: presto

A. Schönberg: Ode to Napoleon, op. 41 (teksti Lord Byron)

Nicholas Isherwood, resitoija
Meta4
Natascha Kudritskaya, piano

L. v. Beethoven: Sinfonia nro 3 Es-duuri, op. 55 "Eroica"
1. Allegro con brio
2. Marcia funebre: Adagio assai
3. Scherzo: Allegro vivace
4. Finale: Allegro molto

Meta4
Suomalainen barokkiorkesteri

III MAD KING 24.8.2014 17.00 Ritarihuone

F. Geminiani / A. Corelli Concerto grosso op 5, nro 12 “La Follia”

Suomalainen barokkiorkesteri

G. F. Händel: “Comfort ye” Messias-oratoriosta HWV 56

           “Fral'ombre e gl'orrori” kantaatista Aci, Galatea e Polifemo HWV 72

Nicholas Isherwood, baritoni
Suomalainen barokkiorkesteri

Mikko Heiniö: Pianokvintetto (1993) (teksti Lewis Carroll)

Meta4
Natascha Kudritskaya, piano

Peter Maxwell Davies: Eight songs for a mad king (1969) (teksti Randolph Stow)

Nicholas Isherwood, baritoni
Minna Pensola, viulu
Tomas Djupsjöbacka, sello
Heta Aho, huilu
Asko Heiskanen, klarinetti
Natascha Kudritskaya, piano
Antti Ohenoja, lyömäsoittimet

 LIPUT:

Pe 22.8.
37,50 / 17,50 €
La 23.8.
48,50 – 37,50 – 22,50 – 17,50 / 22,50 €
Su 24.8.
37,50 / 17,50 €

 

 

 

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.