Guido
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, viulu
Kamariyhtye:
Aira Maria Lehtipuu ja Laura Haarala, viulut
Lauri Pulakka, sello
Annamari Pölhö, cembalo
Eero Palviainen, luuttu
Vivaldin viulukonsertot Neljä vuodenaikaa nousivat välittömästi kansainväliseksi hitiksi ja innoittivat useita säveltäjiä seuraamaan punatukkaisen papin esimerkkiä. Ranskassa toiminut italialainen viulisti ja säveltäjä Giovanni Antonio Guido (n. 1675 – n. 1728) oli yksi heistä. Hän palveli Orleansin herttuan hovissa viulistina ja säveltäjänä. Myös hänen sävellyksensä taustalla on vuodenaikojen iloja ylistävä runo.
Guido: Vuodenajat
Louis XIV, (1638-1715) Ranskan kuningas peri hoviinsa edeltäjältään suuren musiikkikoneiston, jossa mukana oli mm. kuuluisa orkesteri nimeltään ’24 Violons du Roi’, kuninkaan 24 viulua. Omalla valtakaudellaan Louis XIV kehitti hovin musiikkitoimintaa ennen näkemättömän suureksi ja korkeatasoiseksi. Ulkomaiset kuninkaalliset vieraat ja diplomaatit ylistivät kotimaissaan Ranskan kuttuurin ja hovin kukoistusta.
Louis XIV aikana hovissa toimi ’Les 24 Violons du Roi’, ’Grande Ecurie’, ja myöskin pienempi jousiyhtye, ’La Petite Bande’, jossa soitti 16-21 jousisoittajaa. Jos kaikki nämä soittajat yhdistettiin, orkesteria kutsuttiin nimellä ’La Grande Bande’. Toiminnassa oli myöskin ’Chapelle Royale’, joka esiintyi ainoastaan kirkollisissa tilaisuuksissa.
Louis XIV oli taitava, hyvin koulutettu tanssija, ja hän esiintyi itsekin hovibaletissaan päärooleissa. Jopa hänen lisänimensä, Aurinkokunigas sai alkunsa eräästä tällaisesta tanssiroolista; Hän nimittäin tanssi menestyksekkäästi Apollon, auringon ja musiikin jumalan roolin eräässä Benseraden baletissa. Vaikka Louis XIV ei osannutkaan lukea nuotteja, hänellä oli erinomainen sävelkorva. Hän opiskeli luutun- ja kitaransoittoa, sekä myös cembalonsoittoa. Hänen omat lapsensa saivat pienestä pitäen laadukasta musiikin opetusta hovin parhailta muusikoilta, kuten Lalande ja Couperin. Varakkaammat pariisilaiset porvarisperheet halusivat hovin esimerkin mukaan myös omille lapsillensa korkeatasoista, säännöllistä musiikillista koulutusta, jonka katsottiin kuuluvan hyvään yleissivistykseen. Tämä kaikki taas loi pohjan aivan uudenlaiselle muusikkojen koulutukselle, niin ammatti- kuin amatöörimuusikoillekin, sekä loi uusia opetustyötehtäviä soiton ohella hovin muusikoille.
Konserttisarja Concert spirituel Pariisissa, Tuileries’n Palatsissa oli yksi ensimmäisiä julkisia konserttisarjoja Euroopassa. Konserttisarjan ensimmäinen konsertti kuultiin vuonna 1725 ja viimeinen 1790. Ensimmäisessä konsertissa 18.3.1725 esitettiin Delalanden motetteja ja Corellin Joulukonsertto. Myöhemmin samannimisiä konserttisarjoja järjestettiin eripuolilla Eurooppaa, esim Wienissä ja Lontoossa. Pariisissa ohjelmissa oli niin hengellisiä kuoroteoksia, kuin virtuoosista soitinmusiikkiakin. Konsertit alkoivat kello kuudelta illalla, ja yleisönä oli enimmäkseen varakkaampaa porvaristoa, alempaa aristokratiaa ja ulkomaalaisia vieraita.
Giovanni Antonio Guido (1675-1728) oli Italiassa syntynyt viulisti, joka työskenteli koko uransa ajan Ranskassa. Hän opiskeli viulunsoittoa Napolissa Nicola Vinciprovan oppilaana.
Guido palkatiin Pariisin kuninkaan hoviin Royal Chapelin muusikoksi vuonna 1702. Häntä ylistettiin erinomaiseksi viulistiksi ja säveltäjäksi. Sävellyksissään Guido taitavasti yhdisti italialaista ja ranskalaista tyyliä ajan maun mukaan. Hän esiintyi myös viulukonserttojensa solistina Concert Spirituel – konserttisarjassa. Hänen myöhemmistä vaiheistaan ei tiedetä paljoa, mutta vaikuttaa siltä, että hän käytti toista etunimeään, Antonio Ranskassa myös sukunimenään. Jos näin on, kuului hän aina myöhäiseen ikään saakka myös kuuluisaan ‘24 Violons du Roi’ nimellä Antonio.
Antonio Vivaldin Vuodenajat olivat myös Ranskassa hyvin tunnettuja ja suosittuja konserttoja, ja niitä esitettiin hyvin usein myös Concert Spirituel – konserttisarjassa. Niiden innoittamana monet säveltäjät halusivat säveltää omat Vuodenaikansa. Näin teki myöskin Giovanni Antonio Guido.